10 tips voor meer succes op LinkedIn

Voor steeds meer ondernemers is LinkedIn het social platform. Zo ook voor E-Wolve. Wij halen er minstens 50% van onze klanten uit. Wat zijn onze geheimen? Hoe zorgen we voor leadgeneratie? Wij delen vandaag onze 10 belangrijkste tips en tricks.

Jai Visser

1. Vertel je eigen verhaal

Het is altijd belangrijk om positief op te vallen en vertrouwen uit te stralen. Dit kun je op LinkedIn onder meer bereiken door bij je updates ook een persoonlijk verhaal te vertellen. Deel bijvoorbeeld een persoonlijke prestatie of een leermoment waar je daadwerkelijk sterker van geworden bent. Het aantal berichten dat geplaatst en gedeeld wordt, wordt elke dag groter. Het is daarom van groot belang dat je goede content schrijft en boeiend is om te lezen. Een persoonlijk verhaal raakt altijd.

2. Wat je geeft, krijg je terug.

Deze tip is niet alleen goed voor jouw Karma, maar ook voor jouw social media. Alleen zenden is niet genoeg. Zorg ervoor dat je actief bent op LinkedIn, ook in het reageren op anderen. Wees lief. Lever vanuit jouw expertise waarde in jouw antwoorden en spendeer tijd aan je netwerk. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze netwerk routine. Zeker niet sinds corona.

3. Durf (zakelijk) ergens voor te staan

Ben je online een grijze muis en het eens met iedereen? Dan scrollen mensen snel door. Zonde! Door je meningen over je hoofdonderwerp in kaart te brengen en echt te gaan staan voor een idee, maak je een paar vijanden, maar veel meer vrienden. Sterke standpunten vergroten je zichtbaarheid. Het trekt de aandacht en je kunt het gebruiken om mensen aan te spreken die het met je eens zijn en dus bereid zijn van je te kopen (meestal uit goedkeuring of goodwill). Er zijn ook altijd mensen die het niet eens zijn met je, die houd je. Hoe vaker je dit doet, hoe dikker je huid wordt.

smartmockups kpp8s2xn scaled e1623229411375

4. Strategie helpt!

Of je het nu heel actief hebt opgezet of onbewust gebruikt: strategie helpt. Misschien heb je een onbewuste LinkedIn-strategie, misschien heb je het strak op papier. Hoe je het ook aanpakt: een strategie zorgt ervoor dat de moeite die je doet ook bij je terugkomt en dat je helder blijft in je aanpak en boodschap. Zo blijf je ook het dichtst bij jezelf en het meest authentiek Het is belangrijk dat je een strategie kiest die bij je past en die haalbaar is, zodat je die consequent kunt toepassen.

5. Wees consistent

Consistentie is de sleutel bij alles: bij gezond eten, sporten, slapen, in je werk en zeker ook in je aanwezigheid op social media. Krijg je stress bij het idee dat je 5x per week moet gaan posten? Laat het dan. Begin klein, maar zorg wel voor een bepaald ritme, zodat mensen niet alleen weten wat ze van je kunnen verwachten, maar ook wanneer. Met een kwartier per dag reageren en structureel posten zorg je voor zichtbaarheid en betrouwbaarheid bij je volgers. Een social media break kan geweldig werken voor je gemoedsrust en levenskwaliteit. Maar zorg er dan wel voor dat je al een aantal posts klaarzet.

6. Deel waarde voor je doelgroep

De aller-aller-aller-belangrijkste manier om jezelf te laten zien, is door het leveren van waarde. Altijd, in iedere post, in iedere reactie en in ieder privébericht. Waarde toevoegen vanuit jouw vakgebied en expertise laat zien wat jij kunt, waar je voor staat en daarmee help je de lezer meteen een beetje verder. Laat dat niet los, hoe verleidelijk dat soms ook is. Ga niet voor de meeste likes of de viral posts, maar kies voor jouw ideale klant. Voor hem of haar doe je het. Je hoeft niet op iedere trend in te springen en iedereen te pleasen. Kijk naar jouw ideale klant!

7. Technische tips

LinkedIn is behoorlijk in ontwikkeling. Zo is er sinds kort LinkedIn Creator Mode en de LinkedIn Coverstory. Ook mogelijkheden om die persoonlijkheid nog meer te laten shinen. Nog zo’n tip: gebruik video op LinkedIn. Veel ondernemers doen dat nog niet, terwijl LinkedIn het leuk vindt en je beloont met een groter bereik. En mensen blijven vaak hangen bij video’s. Wil je jezelf dus meer in de picture zetten? Zet die video-optie aan. Dit kan ook in privéberichten. Is weer eens iets anders dan een geschreven bericht (extra tip: ondertitel je video’s wel altijd, veel mensen kijken in de stille modus).

Nog een laatste technische tip: zet nooit een link naar een YouTube-video in je tijdlijn! Het is verleidelijk, maar LinkedIn ziet je (net als ieder ander platform) niet graag vertrekken naar een concurrent en zorgt ervoor dat deze berichten nauwelijks getoond worden. In je profiel mag je wel zonder consequenties een YouTube link toevoegen. Toch dat filmpje gebruiken? Zet de link dan (later) in een reactie onder je eigen post.

8. Wees proactief en gebruik je netwerk optimaal

Veel mensen gebruiken LinkedIn als zendkanaal, terwijl LinkedIn juist een sterke zoekfunctie heeft. Wil je graag in contact komen met iemand op je verlanglijstje? Kijk dan of je iemand in zijn of haar netwerk kent die jou kan introduceren. Of zoek je iemand met een bepaalde functie? Kijk dan bij jouw waardevolle contacten en of zij zo iemand kennen. Vraag om een introductie. Gebruik de mogelijkheden die er zijn om je netwerk kwalitatief uit te breiden.

9. Leer (sociaal) ondernemen

Je bent goed in je vak, daar weet je alles van. Maar ondernemen is meer dan dat. Ondernemen is op je gut feeling vertrouwen, proberen en meten. Na een tijdje zie je precies hoeveel rendement je haalt uit je LinkedIn-posts en wat werkt en wat niet.

In deze tijd is social media een essentiële manier om zichtbaarheid te creëren, in contact te komen met je klanten en potentiële klanten. Ontwikkel jezelf daar dan ook in en durf er tijd en energie in te steken. Als mensen niet weten dat je bestaat en wat je doet, komen ze nooit bij je kopen. Dus steek tijd in (leren) ondernemen. Daar heb je zowel op LinkedIn als op alle fronten van je bedrijf plezier van!

10. Vul je contactgegevens in

Je LinkedIn profiel kun je gerust je ‘persoonlijke website’ noemen. Het is dé plek waar de profielbezoeker meer over je te weten kan komen. En als je een bedrijfswebsite hebt, moet daar contactinformatie te vinden zijn. Waarom op bedrijfspagina dan niet?

Als mensen contact willen leggen, maak het hen dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval jouw e-mailadres en telefoonnummer. Sommige mensen bellen liever. Dit nummer is alleen te zien voor je eerstegraads connecties, niet voor je tweede. Nu je toch bezig bent, voer dan meteen even je website-url in ;).

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten bere...
Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relevant...
SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de geb...
Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van een...
Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dienste...
Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Event...
Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hierdo...
Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ser...
Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de zo...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden