5 tips om op te vallen in een inbox

Het is weer zo ver, blackfriday, sinterklaas en kerst het staat allemaal weer voor de deur. Voor marketeers en ondernemers is het een piekperiode. In de laatste maanden van het jaar overstroomt je inbox altijd met kortingscodes, speciale acties en aanbiedingen speciaal voor jou. Maar hoe kan jij als marketeer er nou voor zorgen dat jouw mailtje tussen al die andere mailtjes er tussen uit springt. In de deze blog gaan we daar jou meer over vertellen hoe jij dit kan bereiken!

Jai Visser

1. Gebruik een persoonlijk afzender

Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hierdoor laat je ze bijzonder voelen en dat zijn ze natuurlijk ook! Persoonlijk contact stellen mensen altijd erg op prijs.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het wel slimmer is om een naam te gebruiken die al bekend is. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker van het supportteam waar een groot aantal klanten al mee in contact is geweest. Daarnaast kun je ook nadenken over personen die een bepaalde autoriteit uitstralen, zoals influencers binnen je bedrijf.

2. Gebruik emoji’s verstandig

Je hebt ze vast al eens vaker gezien, deze vrolijke plaatjes. Onderwerpregels zijn er om de ontvangers in een oogopslag te laten zien waar de verzonden mail overgaat. Dit is hét moment waarop je moet opvallen om de aandacht van de ontvanger te trekken. Emoji’s zorgen ervoor dat de inhoud van e-mail visueel weergegeven wordt, maar je moet ze wel juist gebruiken.

Er bestaat namelijk een “emoji sweet spot”. Voeg geen emoji’s toe aan de onderwerpregel om alleen de aandacht te trekken. De kans dat gebruikers jouw e-mail als minder waardevol beschouwen en negatieve associaties overhouden, is dan groter. Het toevoegen van een emoji aan de onderwerpregel verhoogt volgens onderzoek van NN Group namelijk het negatieve sentiment van die e-mail met 26%. Dus houd liever het bedrijfsimago in stand en gebruik emoji’s uitsluitend in gevallen waarin ze echt waarde toevoegen door context of relevante emotionele waarde te bieden.

In onderstaand voorbeeld van Slack geeft de emoji aan dat er een nieuw bericht is ontvangen. In dit geval komt de bericht-emoji goed uit, omdat dit de boodschap versterkt.

3. Zet de naam van de ontvanger in de onderwerpregel

Een derde manier voor visueel opvallen in de inbox, is door de naam van de ontvanger toe te voegen in de onderwerpregel. E-mails waarbij je persoonlijk wordt aangesproken in de onderwerpregel, open je veel eerder dan wanneer dat niet het geval is. Campaign Monitor meldt dat gepersonaliseerde onderwerpregels 26% meer kans hebben om geopend te worden. Bovendien zegt 74% van de ondervraagde marketeers dat ze een gemiddelde stijging van 20% zien in de verkoop. Door de voornaam van jouw lezer in de onderwerpregel van de e-mail te gebruiken, voelt hij/zij/hen zich zodoende gewaardeerd. Dit kun je natuurlijk eveneens meteen toepassen in een A/B-test!

In het voorbeeld hieronder is te zien hoe Coolblue mij bij mijn voornaam aanspreekt. Bij het zien van mijn naam tussen alle andere e-mails gaan er toch onbewust wat belletjes rinkelen: ‘’Heb ik een minuutje?’’. Dit lijkt in zekere zin op het ‘Cocktail Party Effect’ van N. Moray. Wanneer je op een feestje of kerstdiner bent met veel geluiden, focus je je op één gesprek. Maar wanneer je iemand je naam hoort roepen, lijkt het alsof je die boven alles uit hoort. Onbewust detecteer je deze niet-geobserveerde stimuli. Een onderwerpregel waarin plots jouw naam verschijnt, doet feitelijk hetzelfde op visueel niveau.

4. Een kortere onderwerpregel

Less is nog steeds more, een van de grondregels van design. De onderwerpregel van een e-mail is daar geen uitzondering op. Houd de boodschap in de onderwerpregel van je nieuwsbrief dan kort maar krachtig. Op die manier komt de lezer het snelst achter de essentie van jouw e-mail. Een bijkomend voordeel is dat een verkorte onderwerpregel ook mobielvriendelijk is. De vertaling naar een mobielvriendelijke onderwerpregel is in ons digitale tijdperk cruciaal. In 2020 werd namelijk 81% van alle e-mails op een mobiel apparaat geopend.

5. Verricht (kerst)wonderen met de Cialdini-principes

Het overtuigen van de lezer staat centraal in de marketingwereld. Robert Cialdini is pionier op dit gebied. De psycholoog beschrijft zeven verschillende beïnvloedingsprincipes. Maar hoe kun je deze toepassen, zodat jouw onderwerpregels opvallen in de inbox? Dat kan je lezen in de blog Overtuigen met Cialdini.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Algemeen, Websites

Wat is Google optimize en hoe gebruik je het?

Wat is A/B-testen eigenlijk? A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een manier om pagina-elementen (of wat voor gegevenstype ook) tegen elkaar...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2023 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden