1. Gebruik een persoonlijk afzender
Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hierdoor laat je ze bijzonder voelen en dat zijn ze natuurlijk ook! Persoonlijk contact stellen mensen altijd erg op prijs.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het wel slimmer is om een naam te gebruiken die al bekend is. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker van het supportteam waar een groot aantal klanten al mee in contact is geweest. Daarnaast kun je ook nadenken over personen die een bepaalde autoriteit uitstralen, zoals influencers binnen je bedrijf.
2. Gebruik emoji’s verstandig
Je hebt ze vast al eens vaker gezien, deze vrolijke plaatjes. Onderwerpregels zijn er om de ontvangers in een oogopslag te laten zien waar de verzonden mail overgaat. Dit is hét moment waarop je moet opvallen om de aandacht van de ontvanger te trekken. Emoji’s zorgen ervoor dat de inhoud van e-mail visueel weergegeven wordt, maar je moet ze wel juist gebruiken.
Er bestaat namelijk een “emoji sweet spot”. Voeg geen emoji’s toe aan de onderwerpregel om alleen de aandacht te trekken. De kans dat gebruikers jouw e-mail als minder waardevol beschouwen en negatieve associaties overhouden, is dan groter. Het toevoegen van een emoji aan de onderwerpregel verhoogt volgens onderzoek van NN Group namelijk het negatieve sentiment van die e-mail met 26%. Dus houd liever het bedrijfsimago in stand en gebruik emoji’s uitsluitend in gevallen waarin ze echt waarde toevoegen door context of relevante emotionele waarde te bieden.
In onderstaand voorbeeld van Slack geeft de emoji aan dat er een nieuw bericht is ontvangen. In dit geval komt de bericht-emoji goed uit, omdat dit de boodschap versterkt.
3. Zet de naam van de ontvanger in de onderwerpregel
Een derde manier voor visueel opvallen in de inbox, is door de naam van de ontvanger toe te voegen in de onderwerpregel. E-mails waarbij je persoonlijk wordt aangesproken in de onderwerpregel, open je veel eerder dan wanneer dat niet het geval is. Campaign Monitor meldt dat gepersonaliseerde onderwerpregels 26% meer kans hebben om geopend te worden. Bovendien zegt 74% van de ondervraagde marketeers dat ze een gemiddelde stijging van 20% zien in de verkoop. Door de voornaam van jouw lezer in de onderwerpregel van de e-mail te gebruiken, voelt hij/zij/hen zich zodoende gewaardeerd. Dit kun je natuurlijk eveneens meteen toepassen in een A/B-test!
In het voorbeeld hieronder is te zien hoe Coolblue mij bij mijn voornaam aanspreekt. Bij het zien van mijn naam tussen alle andere e-mails gaan er toch onbewust wat belletjes rinkelen: ‘’Heb ik een minuutje?’’. Dit lijkt in zekere zin op het ‘Cocktail Party Effect’ van N. Moray. Wanneer je op een feestje of kerstdiner bent met veel geluiden, focus je je op één gesprek. Maar wanneer je iemand je naam hoort roepen, lijkt het alsof je die boven alles uit hoort. Onbewust detecteer je deze niet-geobserveerde stimuli. Een onderwerpregel waarin plots jouw naam verschijnt, doet feitelijk hetzelfde op visueel niveau.
4. Een kortere onderwerpregel
Less is nog steeds more, een van de grondregels van design. De onderwerpregel van een e-mail is daar geen uitzondering op. Houd de boodschap in de onderwerpregel van je nieuwsbrief dan kort maar krachtig. Op die manier komt de lezer het snelst achter de essentie van jouw e-mail. Een bijkomend voordeel is dat een verkorte onderwerpregel ook mobielvriendelijk is. De vertaling naar een mobielvriendelijke onderwerpregel is in ons digitale tijdperk cruciaal. In 2020 werd namelijk 81% van alle e-mails op een mobiel apparaat geopend.
5. Verricht (kerst)wonderen met de Cialdini-principes
Het overtuigen van de lezer staat centraal in de marketingwereld. Robert Cialdini is pionier op dit gebied. De psycholoog beschrijft zeven verschillende beïnvloedingsprincipes. Maar hoe kun je deze toepassen, zodat jouw onderwerpregels opvallen in de inbox? Dat kan je lezen in de blog Overtuigen met Cialdini.