1. Houd het kort
Je lezers moeten in één oogopslag kunnen zien waar jouw e-mail over gaat. Als de onderwerpregel te lang is, zullen je abonnees minder gemotiveerd zijn om jouw e-mail te openen en deze te lezen.
Steeds meer mensen lezen hun e-mail op een smartphone, die automatisch de lengte van de onderwerpregel afsnijdt. Dus het is beter om overbodige woorden zoals ‘update’ of ‘nieuwsbrief’ weg te gooien en je te richten op je kernboodschap.
2. Keep it active
Door activerende woorden te gebruiken, moedig je lezers aan om te doen wat jij wilt dat ze doen. Actieve zinnen helpen bij het creëren van een visuele representatie in de geest van de lezer, die hen motiveert om de e-mail te openen en verder te lezen. Zie de onderwerpregel als een soort CTA, met als uiteindelijk doel het genereren van een klik.
3. Creëer een gevoel van belangrijkheid of urgentie
“Download nu”, “25% korting voor de vroege vogels”, “Er zijn nog maar 2 stoelen vrij”. Deze onderwerpregels lokken een gevoel van urgentie en schaarste uit, waardoor je lezer tot actie overgaat.
Door de nadruk te leggen op de exclusiviteit, geef je jouw lezers een zachte duw naar actie. Dit maakt het gemakkelijker om hun aarzeling te overwinnen en hen naar de e-mail te laten gaan. Dit type onderwerpregels is ideaal bij het e-mailen over een promotieaanbieding.
4. Gebruik cijfers
Door cijfers toe te voegen aan de onderwerpregel, stuur je een duidelijk bericht over jouw aanbod. De cijfers stellen de juiste verwachtingen om je aanbod te benadrukken.
Een cijfer verwijst meestal naar een specifieke korting, maar je kunt je abonnee ook laten weten hoe lang de korting nog geldig is. Bijvoorbeeld: “Nog maar 2 dagen om te profiteren van onze gratis verzending.”
5. Stel een vraag
Vragen wekken nieuwsgierigheid op bij de lezers. Als je tijdens het klanttraject de positie van jouw abonnees kunt bepalen, kun je hen een e-mail sturen met een bijbehorende vraag in de onderwerpregel.
Als je de vraag verderop in de e-mail beantwoordt, kun je twee vliegen in één klap slaan: abonnees zijn geneigd om de e-mail te openen en als het antwoord aan hun behoeften voldoet, gaan ze verder in de trechter.
6. Think outside the box
Probeer iets buiten je comfortzone en verras je abonnees. Een kleine grap, een slimme woordspeling of iets inventiefs dat je lezers totaal niet verwachten. Alles dat de aandacht zou kunnen trekken in hun inbox.
Gebruik dit alleen als je voelt dat je doelgroep er ook daadwerkelijk voor open voor staat.
7. Maak het persoonlijk
E-mailpersonalisatie verhoogt jouw openingsratio’s. Personalisatie gaat veel verder dan het invoegen van een naam in je onderwerpregel of body-kopie. Maar het is zeker een begin. Iemand rechtstreeks aanspreken is een effectieve manier om iemands aandacht te krijgen, zowel in het echte leven als in de inbox.
8. CAPS, vraag- en uitroepteken
Spamfilters zoeken naar bepaalde criteria in e-mails die ervoor zorgen dat jouw e-mail wordt gecategoriseerd als spam. Sommige van deze criteria zijn van toepassing op de onderwerpregel. ALS JE ONDERWERP VOLLEDIG IN CAPS WORDT GESCHREVEN, zal het als spam worden gezien. En niemand vindt het leuk dat er tegen hem geschreeuwd wordt.
Een ander belangrijk criterium is interpunctie. Een uitroepteken kan zeker wat extra kracht aan de onderwerpregel geven, op voorwaarde dat je het beperkt tot 1 uitroepteken. Gebruik meer uitroeptekens en je e-mail kan in de spam-map van de ontvanger terechtkomen.
En wist je dat de combinatie van een vraagteken en een uitroepteken in de onderwerpregel je e-mail kan doen markeren als spam?!