8 tips om je onderwerp voor e-mailmarketing te optimaliseren

Net zoals een boek weleens wordt beoordeeld op zijn omslag, bepaalt de onderwerpregel welke eerste indruk jouw e-mail maakt. En vaak zelfs of hij überhaupt geopend wordt. De onderwerpregel van je e-mail is dus één van de belangrijkste redenen waarom jouw ontvangers klikken. Die moet dus echt goed zijn! Maar wat is goed?

Jai Visser

1. Houd het kort

Je lezers moeten in één oogopslag kunnen zien waar jouw e-mail over gaat. Als de onderwerpregel te lang is, zullen je abonnees minder gemotiveerd zijn om jouw e-mail te openen en deze te lezen.

Steeds meer mensen lezen hun e-mail op een smartphone, die automatisch de lengte van de onderwerpregel afsnijdt. Dus het is beter om overbodige woorden zoals ‘update’ of ‘nieuwsbrief’ weg te gooien en je te richten op je kernboodschap.

2. Keep it active

Door activerende woorden te gebruiken, moedig je lezers aan om te doen wat jij wilt dat ze doen. Actieve zinnen helpen bij het creëren van een visuele representatie in de geest van de lezer, die hen motiveert om de e-mail te openen en verder te lezen. Zie de onderwerpregel als een soort CTA, met als uiteindelijk doel het genereren van een klik.

3. Creëer een gevoel van belangrijkheid of urgentie

“Download nu”, “25% korting voor de vroege vogels”, “Er zijn nog maar 2 stoelen vrij”. Deze onderwerpregels lokken een gevoel van urgentie en schaarste uit, waardoor je lezer tot actie overgaat.

Door de nadruk te leggen op de exclusiviteit, geef je jouw lezers een zachte duw naar actie. Dit maakt het gemakkelijker om hun aarzeling te overwinnen en hen naar de e-mail te laten gaan. Dit type onderwerpregels is ideaal bij het e-mailen over een promotieaanbieding.

4. Gebruik cijfers

Door cijfers toe te voegen aan de onderwerpregel, stuur je een duidelijk bericht over jouw aanbod. De cijfers stellen de juiste verwachtingen om je aanbod te benadrukken.

Een cijfer verwijst meestal naar een specifieke korting, maar je kunt je abonnee ook laten weten hoe lang de korting nog geldig is. Bijvoorbeeld: “Nog maar 2 dagen om te profiteren van onze gratis verzending.”

5. Stel een vraag

Vragen wekken nieuwsgierigheid op bij de lezers. Als je tijdens het klanttraject de positie van jouw abonnees kunt bepalen, kun je hen een e-mail sturen met een bijbehorende vraag in de onderwerpregel.

Als je de vraag verderop in de e-mail beantwoordt, kun je twee vliegen in één klap slaan: abonnees zijn geneigd om de e-mail te openen en als het antwoord aan hun behoeften voldoet, gaan ze verder in de trechter.

6. Think outside the box

Probeer iets buiten je comfortzone en verras je abonnees. Een kleine grap, een slimme woordspeling of iets inventiefs dat je lezers totaal niet verwachten. Alles dat de aandacht zou kunnen trekken in hun inbox.

Gebruik dit alleen als je voelt dat je doelgroep er ook daadwerkelijk voor open voor staat.

pexels cottonbro 3206079

7. Maak het persoonlijk

E-mailpersonalisatie verhoogt jouw openingsratio’s. Personalisatie gaat veel verder dan het invoegen van een naam in je onderwerpregel of body-kopie. Maar het is zeker een begin. Iemand rechtstreeks aanspreken is een effectieve manier om iemands aandacht te krijgen, zowel in het echte leven als in de inbox.

8. CAPS, vraag- en uitroepteken

Spamfilters zoeken naar bepaalde criteria in e-mails die ervoor zorgen dat jouw e-mail wordt gecategoriseerd als spam. Sommige van deze criteria zijn van toepassing op de onderwerpregel. ALS JE ONDERWERP VOLLEDIG IN CAPS WORDT GESCHREVEN, zal het als spam worden gezien. En niemand vindt het leuk dat er tegen hem geschreeuwd wordt.

Een ander belangrijk criterium is interpunctie. Een uitroepteken kan zeker wat extra kracht aan de onderwerpregel geven, op voorwaarde dat je het beperkt tot 1 uitroepteken. Gebruik meer uitroeptekens en je e-mail kan in de spam-map van de ontvanger terechtkomen.

En wist je dat de combinatie van een vraagteken en een uitroepteken in de onderwerpregel je e-mail kan doen markeren als spam?!

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten bere...
Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relevant...
SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de geb...
Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van een...
Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dienste...
Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Event...
Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hierdo...
Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ser...
Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de zo...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden