9 tips voor Black Friday

Op vrijdag 27 november 2020 is het Black Friday en de maandag daarop Cyber Monday. De dagen rond Black Friday en de dagen rond Kerst zijn de twee belangrijkste retailmomenten van het jaar. Het zijn de momenten in het jaar die leiden tot de grootste aantallen online bestedingen, pintransacties, betalingen per creditcard en aantallen verkopen in fysieke winkels.

Martijn Swolfs

En als je vorig jaar een goede blik op je inbox hebt geworpen, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat je vanaf eind oktober al veel Black Friday Mailings binnen had. Black Friday is gewoonweg belangrijk voor de e-commerce. Al zie je ook steeds vaker B2B-organisaties ‘iets doen’ met Black Friday. In dit white paper geven we je daar een leuk voorbeeld van. Verder heb je ongetwijfeld de volgende vraag: hoe val je nog op tussen al die Black Friday Mailings? Zeker nu Black Friday een vast onderdeel is geworden van de Nederlandse marketingkalender. Uiteraard hebben wij in dit white paper een antwoord geformuleerd op deze vraag, maar we leggen je ook uit hoe je je goed voorbereidt op deze shoppingdag, hoe je online, offline en social op een goede manier combineert en hoe je je campagne het beste kunt opbouwen.

1. Geef je fans van vorig jaar wat extra aandacht

Loyaliteit onder consumenten in deze tijd is spaarzaam. Het is makkelijker om te shoppen dan ooit te voren, wat ervoor zorgt dat consumenten vaak opzoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Daarom is het goed om je fans van vorig jaar wat extra aandacht te geven. Het is makkelijk om te segmenteren in je e-mailmarketing, dus dit is de eerste stap die je moet nemen.

2. Maak een speciaal Black Friday aanmeldformulier

Op deze manier kun je specifiek op Black Friday inspelen en mensen met deze boodschap aansporen zich aan te melden op jouw nieuwsbrief.

3. Maak gebruik van je countdown timer

Timers werken altijd goed en dat is niet anders met Black Friday. Je kan hier ook nog mee spelen door niet af te tellen naar Black Friday zelf, maar naar de speciale pre-sale. Dat valt nóg meer op dan aftellen naar vrijdag 27 november.

4. Maak gebruik van humor

Mensen onthouden je boodschap veel sneller als het een bepaalde emotie opwekt, en dan vooral een positieve emoties. Zorg er dus voor dat je in je uitingen een flinke dosis humor gebruikt. Er mag af en toe ook best gelachen worden, toch?!

5. Niet enkel voor e-commerce

Bij Black Friday denken we natuurlijk al heel snel aan het verkopen van fysieke producten, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Verkoop jij trainingen of diensten, dan kan je natuurlijk ook gewoon inspelen op Black Friday. Dit is echt een kans, want buiten e-commerce wordt Black Friday nog niet nadrukkelijk gebruikt.

6. Bereid je voor op een piek in traffic op je website

Je moet er vanuit gaan dat je Black Friday campagne voor een flinke piek in traffic naar je website gaat zorgen. Zorg er dus voor dat je website hier ook klaar voor is.

7. Inspelen op verlaten winkelmandjes

e zult tijdens Black Friday een flinke verhoging van het aantal verlaten winkelmandjes zien. Zorg er voor dat je in je e-mailmarketing hier in ieder geval een campagne op hebt draaien.

8. Voorraden op orde

Je gaat er natuurlijk vanuit dat je sales een boost krijgen met Black Friday. Zorg er dus voor dat je hier ook op inspeelt met je inkoop. Je wil natuurlijk geen nee hoeven te verkopen.

9. Laatste kans e-mail

Zorg ervoor dat mensen weten wanneer je aanbieding afloopt. Tijdsdruk creëert een gevoel van schaarste (één van de 7 beinvloedingsprincipes van Cialdini). Zorg er dus voor dat je mensen een e-mail stuurt wanneer hun laatste kans in gaat.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden