En als je vorig jaar een goede blik op je inbox hebt geworpen, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat je vanaf eind oktober al veel Black Friday Mailings binnen had. Black Friday is gewoonweg belangrijk voor de e-commerce. Al zie je ook steeds vaker B2B-organisaties ‘iets doen’ met Black Friday. In dit white paper geven we je daar een leuk voorbeeld van. Verder heb je ongetwijfeld de volgende vraag: hoe val je nog op tussen al die Black Friday Mailings? Zeker nu Black Friday een vast onderdeel is geworden van de Nederlandse marketingkalender. Uiteraard hebben wij in dit white paper een antwoord geformuleerd op deze vraag, maar we leggen je ook uit hoe je je goed voorbereidt op deze shoppingdag, hoe je online, offline en social op een goede manier combineert en hoe je je campagne het beste kunt opbouwen.
1. Geef je fans van vorig jaar wat extra aandacht
Loyaliteit onder consumenten in deze tijd is spaarzaam. Het is makkelijker om te shoppen dan ooit te voren, wat ervoor zorgt dat consumenten vaak opzoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Daarom is het goed om je fans van vorig jaar wat extra aandacht te geven. Het is makkelijk om te segmenteren in je e-mailmarketing, dus dit is de eerste stap die je moet nemen.
2. Maak een speciaal Black Friday aanmeldformulier
Op deze manier kun je specifiek op Black Friday inspelen en mensen met deze boodschap aansporen zich aan te melden op jouw nieuwsbrief.
3. Maak gebruik van je countdown timer
Timers werken altijd goed en dat is niet anders met Black Friday. Je kan hier ook nog mee spelen door niet af te tellen naar Black Friday zelf, maar naar de speciale pre-sale. Dat valt nóg meer op dan aftellen naar vrijdag 27 november.
4. Maak gebruik van humor
Mensen onthouden je boodschap veel sneller als het een bepaalde emotie opwekt, en dan vooral een positieve emoties. Zorg er dus voor dat je in je uitingen een flinke dosis humor gebruikt. Er mag af en toe ook best gelachen worden, toch?!
5. Niet enkel voor e-commerce
Bij Black Friday denken we natuurlijk al heel snel aan het verkopen van fysieke producten, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Verkoop jij trainingen of diensten, dan kan je natuurlijk ook gewoon inspelen op Black Friday. Dit is echt een kans, want buiten e-commerce wordt Black Friday nog niet nadrukkelijk gebruikt.
6. Bereid je voor op een piek in traffic op je website
Je moet er vanuit gaan dat je Black Friday campagne voor een flinke piek in traffic naar je website gaat zorgen. Zorg er dus voor dat je website hier ook klaar voor is.
7. Inspelen op verlaten winkelmandjes
e zult tijdens Black Friday een flinke verhoging van het aantal verlaten winkelmandjes zien. Zorg er voor dat je in je e-mailmarketing hier in ieder geval een campagne op hebt draaien.
8. Voorraden op orde
Je gaat er natuurlijk vanuit dat je sales een boost krijgen met Black Friday. Zorg er dus voor dat je hier ook op inspeelt met je inkoop. Je wil natuurlijk geen nee hoeven te verkopen.
9. Laatste kans e-mail
Zorg ervoor dat mensen weten wanneer je aanbieding afloopt. Tijdsdruk creëert een gevoel van schaarste (één van de 7 beinvloedingsprincipes van Cialdini). Zorg er dus voor dat je mensen een e-mail stuurt wanneer hun laatste kans in gaat.