Google Privacy Sanbox
Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relevante ads te tonen. De laatste jaren zie je steeds meer het cookiesysteem onder druk te zien staan, voornamelijk vanuit privacyoogpunt.
The Privacy sanbod bestaat uit een reeks tools of API’s. Het is nog steeds zo dat ze informatie verzamelen over een internetgebruiker. Die info wordt nog steeds gebruikt om gepersonaliseerde ads te verkopen aan adverteerders. De Topics API is de belangrijkste en die gaat op een meer privacyvriendelijke manier werken. Elke website krijgt namelijk labels aan de hand van topics.
Google wil advertenties gaan tonen op basis van de topics die het belangrijkste zijn voor een gebruiker, zonder daarbij te weten welke websites je concreet hebt bezocht.
Privacyvriendelijker
De informatie die verzamelt wordt is dus ook minder concreet. Daarnaast kunnen gebruikers zelf gaan kiezen welke van de 350 onderwerpen zij interessant vinden. Google zegt dat het in de afgelopen maanden heeft samengewerkt met toezichthouders, marketeers en ontwikkelaars om de API’s aan te passen aan hun wensen. In de komende weken kunnen miljoenen gebruikers al in Chrome aan de slag met het alternatief voor cookies, en ook gedurende de rest van het jaar en in 2023 zullen meer gebruikers reclame zien krijgen op basis van de nieuwe API’s. Vanaf de tweede helft van 2024 moeten cookies dan geleidelijk uit Chrome verdwijnen.
Dus niet het FLoC-systeem
Scholen gaan steeds bewuster om met privacy voor hun IT. Het advies nu is om tijdelijk geen gebruik te maken van Google Chrome, Chrome OS en de Google-zoekmachine, tot deze in 2023 op een meer privacyvriendelijke manier zullen werken. Het lijkt er dus op dat The Privacy Sandbox en zijn API’s daarvoor gaan zorgen.
Eerder schreven we ook al over het FLoC-systeem, maar daarover kreeg het bedrijf veel kritiek van privacyregulators en concurrenten in de industrie. Wel lijkt het systeem op dat van de Topics API.