Jouw website is het visitekaartje van je organisatie. Het is een belangrijke informatiebron over jouw product of dienst én het geeft weer wie jij bent en waar je met jouw bedrijf voor staat. De website speelt een grote rol in de eerste indruk van de bezoeker. En je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken.
Wat maakt een website goed?
Een goede website heeft een duidelijk doel. Vraag jezelf daarom altijd eerst af wat je precies wil bereiken. Bekijk dat vervolgens vanuit de doelgroep. Wat vinden zij belangrijk, wat spreekt hen aan en hoe zorg je ervoor dat ze het makkelijk vinden? Dat bepaalt de inhoud, de structuur en het ontwerp van je website. Dat jouw bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn, is van groot belang. Zorg daarom voor een eenvoudige en duidelijke navigatie, zodat je bezoeker makkelijk door de website heen klikt. Zet bepaalde elementen op vaste logische plekken en zorg voor een overzichtelijke lay-out. Jouw website moet gebruiksvriendelijk en overzichtelijk zijn en betrouwbaarheid uitstralen. Zorg daarnaast voor relevante content voor de doelgroep. En zorg dat je website optimaal werkt. Een snelle website is aantrekkelijker dan een trage website. Met een responsive design, waarbij de website zich aanpast aan het type apparaat waarop hij wordt weergegeven, houd je je website leesbaar en overzichtelijk. Geïntegreerde webformulieren, zoals contactformulieren, maken het makkelijker om de interactie met je bezoeker op te zoeken. En goede SEO maakt je website aantrekkelijker voor zoekmachines als Google.
Waarom is een goede website zo belangrijk?
Met jouw website heb jij een bepaald plan. Je wil je bezoeker bijvoorbeeld overhalen iets te kopen, aanzetten contact op te nemen of je wil informeren of reclame maken. Ziet jouw website er goed uit en functioneert hij goed, dan draagt dat allereerst bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je straalt betrouwbaarheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid uit! Maak je mensen vervolgens nieuwsgierig en zet je ze aan tot actie, dan verhoog je de conversie. Met een goede website ben je altijd bereikbaar, 24 uur per dag. Het is dé plek waar mensen alles over jou en jouw bedrijf kunnen vinden. Je bereikt daar nieuwe mensen, nieuwe potentiële klanten. Dat moet je op een goede manier doen. Neem je op jouw website zo veel mogelijk denkbare irritaties weg, dan wek je interesse en blijft je bezoeker langer hangen. Is jouw website aantrekkelijk wat betreft uitstraling en functionaliteit, dan denkt de bezoeker veel sneller: daar wil ik mee in zee gaan. Heb jij al een goede website?