Een livechat functie op jouw website

Heb jij al een livechat functie op je website? Waarom zou je er één moeten hebben?

Martijn Swolfs

Je ziet het steeds vaker. Een livechat functie op een website. Je bent aan het ronddwalen op een webshop, maar je weet niet welk product je moet kiezen of überhaupt waar je je product kan vinden. Hoe makkelijk is het dan wel niet dat je gewoon een chat kan opstarten en direct je vraag kan stellen. Of hoeveel makkelijker is het om in plaats van een contactformulier in te vullen gewoon even lekker te chatten? Zoals je eigenlijk de hele dag al aan het doen bent met al je vrienden.

Wat is het nut van een livechat?

Maar nu vraag je je af? Wat is het nut van zo’n livechat functie? Waarom kan ik mensen niet gewoon een contactformulier laten invullen? Allereerst is het veel laagdrempeliger voor een bezoeker om (anoniem) een chat te starten dan een contactformulier in te vullen. Ten tweede is eigenlijk een zwakte toegeven dat iedere websitehouder zou moeten doen: je website is niet perfect. Het kan dus voorkomen dat mensen de weg kwijtraken op je website. Hoe makkelijk is het dan voor een bezoeker als ze heel simpel en snel een vraag kunnen stellen en zo hun weg toch kunnen vinden?

De derde reden om een livechat functie aan jouw website toe te voegen, is dat het een soort van persoonlijke benadering is voor een bezoeker van je website. Daardoor krijg je bezoeker het idee dat hij niet zomaar een bezoeker is, maar dat er echt aandacht besteed wordt aan hem. Ook laat dit zien dat je organisatie graag persoonlijke aandacht besteed aan een (potentiële) klant en dit wekt vertrouwen op.

Hoe houd je zo’n livechat functie bij op jouw website?

Ik weet wat je denkt: Hoe ga ik zo’n livechat functie bijhouden? Ik ga toch niet de hele tijd mijn website zitten monitoren of een bezoeker een chatsessie opstart? Nee, natuurlijk niet. Dat hoeft ook helemaal niet. Er zijn verschillende aanbieders beschikbaar. De meeste aanbieders komen met een applicatie waarbij je een melding krijgt wanneer er een chatsessie is gestart. Ik zelf gebruik simpel mijn Facebook chat van mijn bedrijfspagina. Daardoor houd ik alle gesprekken die ik met mijn doelgroep heb op één plek. Ook vind ik het mooi dat ik op deze manier maar weer kan laten zien wat sociale media allemaal voor je kunnen betekenen. Geweldig hè? Wat leven we toch in een mooie tijd

Welke livechat aanbieder moet ik nemen?

Zoals ik al zei, er zijn meerdere aanbieders. Maar welke zijn nou de beste? Dat hangt volledig van jou af. Hier zijn een aantal voorbeelden:

  1. Tidio

  2. Zendesk

  3. LiveChat

Uiteindelijk zijn er natuurlijk meerdere en is het helemaal aan jou welke het beste is. Ik denk in ieder geval dat het een goede toevoeging van je website kan zijn!

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden