Een toekomst zonder Cookies?

Als het web een erg ingewikkeld instrument is dat wordt aangedreven door tandwielen, dan zijn de cookies het smeermiddel dat de tandwielen in beweging houdt. De online wereld ondergaat nu een revolutie, en het draait allemaal om een wereld zonder cookies. Google heeft aangekondigd om in 2022 zonder cookies te gaan werken met de Chrome-browser. Het is niet alleen Google Chrome dat de cookies geleidelijk aan het opeten is, maar Firefox’s Mozilla-browser begon vorig jaar ook met cookies van derden blokkeren. En dat deed Apple ook in zijn Safari-browser.

Jai Visser

Niet alle koekjes worden opgegeten

Google zal alleen vaarwel zeggen tegen cookies van derden, en first-party cookies blijven nog steeds bestaan. Ze zullen doorgaan met het verzenden van informatie van de site die wordt bezocht. Uitgevers hebben dus voldoende informatie om hun klanten te begrijpen en hen de beste site-ervaring en functionaliteit te bieden.

Het nieuws heeft voor maximale aandacht gezorgd. Er zijn verschillende artikelen geschreven over het einde van cookies, cookie loze advertenties en de impact van hun verbod en het verdwijnen ervan.

Wat is de impact van een cookie-loos web?

Dit gaat het hele advertentiesysteem veranderen. Ook zal de manier waarop de merken met hun publiek omgaan, hervormen. Enkele dingen die zullen gaan veranderen:

1. Er zullen grote privacy transformaties plaatsvinden

Merken moeten nu opnieuw nadenken over klantenwerving, activering van klantgegevens, marketing technologieën en alles wat voor hen relevant is.

2. Statistieken worden minder betrouwbaar

Webstatistieken worden wat minder betrouwbaar. Apple’s Safari blokkeert third-party cookies al volledig, zodat alle bezoekers unieke bezoekers lijken. Aangezien Safari een marktaandeel van ongeveer een kwart heeft en op mobiel zelfs bijna 35%, kan dat je cijfers flink beïnvloeden.

3. Nieuwe manier van Call-To-Action

De veranderingen zeggen ook iets over de consument van nu, die steeds meer waarde aan het hechten is aan zijn privacy en online veiligheid. En dus is het zaak om daar als marketeer op in te spelen. Steek je energie dus in een nieuw customer engagement model, een model waarin je het vertrouwen wint van de consument om met zijn of haar data om te gaan.

Dat betekent dat je nu pro-actiever en explicieter om toestemming moet vragen om gegevens van jouw bezoekers te gebruiken. Door hen (subtiel) aan te moedigen om in te loggen, kun je hen op een transparante manier volgen, herkennen en hun customer experience verbeteren. Je moet zo’n verzoek wel goed toelichten. Wanneer jij uitlegt dat de bezoeker er echt iets aan heeft als hij inlogt, is hij eerder geneigd dat te doen. En maak die belofte vervolgens ook waar door écht gepersonaliseerde content te bieden in de vorm van passende aanbiedingen, serviceberichten en aanbevelingen. Hiermee bouw je vertrouwen én een uitgebreid en nauwkeurig klantprofiel op. Die kennis kun je weer gebruiken in andere kanalen: bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven.

Hier zit de twist

Terwijl Google beweert dat het met zijn nieuwe beleid een complete ommekeer maakt met meer aandacht voor de privacybescherming van zijn gebruikers, is het FLoC-alternatief in essentie simpelweg een andere vorm van gericht adverteren. Technisch gezien gebruikt Google in deze aanpak geen cookies, dus hoeven sites gebruikers niet langer om hun toestemming te vragen. Het cookiebeleid van de GDPR vormt zo dus geen beperking meer voor Googles tracking activiteiten.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden