Niet alle koekjes worden opgegeten
Google zal alleen vaarwel zeggen tegen cookies van derden, en first-party cookies blijven nog steeds bestaan. Ze zullen doorgaan met het verzenden van informatie van de site die wordt bezocht. Uitgevers hebben dus voldoende informatie om hun klanten te begrijpen en hen de beste site-ervaring en functionaliteit te bieden.
Het nieuws heeft voor maximale aandacht gezorgd. Er zijn verschillende artikelen geschreven over het einde van cookies, cookie loze advertenties en de impact van hun verbod en het verdwijnen ervan.
Wat is de impact van een cookie-loos web?
Dit gaat het hele advertentiesysteem veranderen. Ook zal de manier waarop de merken met hun publiek omgaan, hervormen. Enkele dingen die zullen gaan veranderen:
1. Er zullen grote privacy transformaties plaatsvinden
Merken moeten nu opnieuw nadenken over klantenwerving, activering van klantgegevens, marketing technologieën en alles wat voor hen relevant is.
2. Statistieken worden minder betrouwbaar
Webstatistieken worden wat minder betrouwbaar. Apple’s Safari blokkeert third-party cookies al volledig, zodat alle bezoekers unieke bezoekers lijken. Aangezien Safari een marktaandeel van ongeveer een kwart heeft en op mobiel zelfs bijna 35%, kan dat je cijfers flink beïnvloeden.
3. Nieuwe manier van Call-To-Action
De veranderingen zeggen ook iets over de consument van nu, die steeds meer waarde aan het hechten is aan zijn privacy en online veiligheid. En dus is het zaak om daar als marketeer op in te spelen. Steek je energie dus in een nieuw customer engagement model, een model waarin je het vertrouwen wint van de consument om met zijn of haar data om te gaan.
Dat betekent dat je nu pro-actiever en explicieter om toestemming moet vragen om gegevens van jouw bezoekers te gebruiken. Door hen (subtiel) aan te moedigen om in te loggen, kun je hen op een transparante manier volgen, herkennen en hun customer experience verbeteren. Je moet zo’n verzoek wel goed toelichten. Wanneer jij uitlegt dat de bezoeker er echt iets aan heeft als hij inlogt, is hij eerder geneigd dat te doen. En maak die belofte vervolgens ook waar door écht gepersonaliseerde content te bieden in de vorm van passende aanbiedingen, serviceberichten en aanbevelingen. Hiermee bouw je vertrouwen én een uitgebreid en nauwkeurig klantprofiel op. Die kennis kun je weer gebruiken in andere kanalen: bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven.
Hier zit de twist
Terwijl Google beweert dat het met zijn nieuwe beleid een complete ommekeer maakt met meer aandacht voor de privacybescherming van zijn gebruikers, is het FLoC-alternatief in essentie simpelweg een andere vorm van gericht adverteren. Technisch gezien gebruikt Google in deze aanpak geen cookies, dus hoeven sites gebruikers niet langer om hun toestemming te vragen. Het cookiebeleid van de GDPR vormt zo dus geen beperking meer voor Googles tracking activiteiten.