Eisenberg hiërarchie van optimalisatie

Voor een optimale werking van je website, is het handig om een bepaalde hiërarchie in je optimalisatie te hanteren. Deze ga ik toelichten, zodat jij ook een overtuigende website hebt.

Martijn Swolfs

De Eisenberg hiërarchie van optimalisatie bevat 5 lagen en kan eigenlijk gezien worden als de piramide van Maslow, die we (denk ik) allemaal wel kennen. Onderaan staat het functionele aspect, het belangrijkste is natuurlijk dat je website werkt. Vervolgens komen toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, intuïtie en overtuigingskracht aan bod. En vooral die laatste is een belangrijke, want je wil dat je website klanten oplevert. Maar om die goed te kunnen uitvoeren, moeten eerst de 4 voorgaande stappen goed uitgevoerd worden. Ik ga ze stap voor stap toelichten.

Functionaliteit

Een website moet op de eerste plaats gewoon goed werken. Dus je moet ervoor zorgen dat technisch alles goed ingericht staat. Werken alle knoppen goed, worden alle elementen goed ingeladen en heb je geen dode links. Je website valt of staat natuurlijk met zijn functionaliteit, dus zorg dat je deze in ieder geval goed op orde hebt.

Toegankelijkheid

Vooral in deze tijd, is het belangrijk dat je website in verschillende browsers en op verschillende apparaten goed werkt. Naast het feit dat hij goed moet werken, moet hij geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave. Dat betekent dus dat je ervoor moet zorgen dat je website niet alleen responsive is, maar zelfs adaptive. De content moet zich aanpassen aan het scherm. Op mobiel kan je bijvoorbeeld minder tekst willen laten zien dan op desktop en bepaalde effecten wil je bijvoorbeeld niet op mobiel laten zien.

Gebruiksvriendelijkheid

Je website moet vriendelijk het gebruik zijn. Elementen moeten op plekken staan waar men ze verwacht. Ook moet het voor gebruikers eenvoudig zijn om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Daarnaast zijn er wat andere zaken die de gebruiksvriendelijkheid kunnen bevorderen. Zo moet je ervoor zorgen dat je knoppen niet te dicht op andere elementen staan, zodat ze goed klikbaar zijn.

Intuïtief

Ook een belangrijk aspect in het optimaliseren van je website, is de intuïviteit van je website. Hoe intuïtief kunnen mensen je website gebruiken. Moeten ze heel erg nadenken over waar ze bepaalde elementen kunnen vinden, of spreekt eigenlijk alles redelijk voor zich? Hoe minder mensen hoeven na te denken over waar ze moeten klikken etc., hoe beter de ervaring zal zijn van de gebruiker.

Overtuigingskracht

De laatste en misschien wel de belangrijkste, is de overtuigingskracht van je website. Ja het klopt, je website moet eerst aan de eerste vier voldoen voordat je ook maar hoeft na te gaan denken over de overtuigingskracht van je website. Desalniettemin heb je niets aan een website die niet overtuigt. Uiteindelijk wil je natuurlijk niet alleen je bezoekers informeren over jouw producten of diensten. Je wil dat ze iets van je kopen! En dat ga je niet bereiken als je ze op verschillende manieren probeert te beïnvloeden.

Je website laten overtuigen, kan je doen aan de hand van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze 7 principes gaan je helpen 7 verschillende perspectieven in het overtuigen van je bezoeker te formuleren. Voor het overzicht, benoem ik ze hieronder nog even allemaal

  1. Schaarste

  2. Sociale bewijskracht

  3. Wederkerigheid

  4. Autoriteit

  5. Commitment en consistentie

  6. Sympathie

  7. Eenheid

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2023 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden