De Eisenberg hiërarchie van optimalisatie bevat 5 lagen en kan eigenlijk gezien worden als de piramide van Maslow, die we (denk ik) allemaal wel kennen. Onderaan staat het functionele aspect, het belangrijkste is natuurlijk dat je website werkt. Vervolgens komen toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, intuïtie en overtuigingskracht aan bod. En vooral die laatste is een belangrijke, want je wil dat je website klanten oplevert. Maar om die goed te kunnen uitvoeren, moeten eerst de 4 voorgaande stappen goed uitgevoerd worden. Ik ga ze stap voor stap toelichten.
Functionaliteit
Een website moet op de eerste plaats gewoon goed werken. Dus je moet ervoor zorgen dat technisch alles goed ingericht staat. Werken alle knoppen goed, worden alle elementen goed ingeladen en heb je geen dode links. Je website valt of staat natuurlijk met zijn functionaliteit, dus zorg dat je deze in ieder geval goed op orde hebt.
Toegankelijkheid
Vooral in deze tijd, is het belangrijk dat je website in verschillende browsers en op verschillende apparaten goed werkt. Naast het feit dat hij goed moet werken, moet hij geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave. Dat betekent dus dat je ervoor moet zorgen dat je website niet alleen responsive is, maar zelfs adaptive. De content moet zich aanpassen aan het scherm. Op mobiel kan je bijvoorbeeld minder tekst willen laten zien dan op desktop en bepaalde effecten wil je bijvoorbeeld niet op mobiel laten zien.
Gebruiksvriendelijkheid
Je website moet vriendelijk het gebruik zijn. Elementen moeten op plekken staan waar men ze verwacht. Ook moet het voor gebruikers eenvoudig zijn om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Daarnaast zijn er wat andere zaken die de gebruiksvriendelijkheid kunnen bevorderen. Zo moet je ervoor zorgen dat je knoppen niet te dicht op andere elementen staan, zodat ze goed klikbaar zijn.
Intuïtief
Ook een belangrijk aspect in het optimaliseren van je website, is de intuïviteit van je website. Hoe intuïtief kunnen mensen je website gebruiken. Moeten ze heel erg nadenken over waar ze bepaalde elementen kunnen vinden, of spreekt eigenlijk alles redelijk voor zich? Hoe minder mensen hoeven na te denken over waar ze moeten klikken etc., hoe beter de ervaring zal zijn van de gebruiker.
Overtuigingskracht
De laatste en misschien wel de belangrijkste, is de overtuigingskracht van je website. Ja het klopt, je website moet eerst aan de eerste vier voldoen voordat je ook maar hoeft na te gaan denken over de overtuigingskracht van je website. Desalniettemin heb je niets aan een website die niet overtuigt. Uiteindelijk wil je natuurlijk niet alleen je bezoekers informeren over jouw producten of diensten. Je wil dat ze iets van je kopen! En dat ga je niet bereiken als je ze op verschillende manieren probeert te beïnvloeden.
Je website laten overtuigen, kan je doen aan de hand van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze 7 principes gaan je helpen 7 verschillende perspectieven in het overtuigen van je bezoeker te formuleren. Voor het overzicht, benoem ik ze hieronder nog even allemaal
Schaarste
Sociale bewijskracht
Wederkerigheid
Autoriteit
Commitment en consistentie
Sympathie
Eenheid