Wat is de FLoC?
FLoC staat voor, Federatief leren van cohorten. Het is bedoeld om adverteerders te helpen gerichte advertenties aan te bieden op basis van de interesses van gebruikers die internet bezoeken. Dit gebeurt zonder een gebruikers-ID of andere informatie die kan worden gebruikt om de gebruiker te identificeren.
In theorie zou dit de privacy van gebruikers moeten verbeteren wanneer ze verbinding maken met internet. Google is door FLoC in staat om veel meer informatie van gebruikers te verzamelen en vervolgens veel meer controle over al deze gegevens te hebben zonder afhankelijk te zijn van de cookies.
Welke problemen kunnen we hebben met FLoC?
1. Google zorgt dat FLoC gebruikers beter worden beschermd, omdat het hen niet associeert met een uniek ID, maar alleen een ID verstrekt van een groep (het cohort) waartoe vele gebruikers met vergelijkbare interesses behoren. Niet alles is zo mooi als het lijkt. Het grootste probleem met FLoC is dat het cookies van derden doodt omdat ze een privacyprobleem vormen, maar tegelijkertijd creëert het een alternatief dat veel meer informatie verzamelt dan cookies. Cookies worden vervangen door iets “ergers”, dit valt niet echt in de smaak bij cookiemonster.
2. Het is ook niet gegarandeerd dat het ID die aan de advertentieplatforms wordt verstrekt, ook echt daadwerkelijk van ons is. Dat wil zeggen dat het ID dat Google wilt verstrekken, een ID is waarmee advertenties en interesses kunnen worden om ons te manipuleren.
3. Het cohort biedt websites veel meer informatie dan ze kunnen verkrijgen van cookies en tracking. Deze informatie kan worden gebruikt om een veel completere en gedetailleerdere footprint te creëren waarmee websites en organisaties ons kunnen volgen.
4. Ten slotte zijn er veel websites waarop we kunnen inloggen via ons Google-profiel. Als we dat doen, zouden we dus al geïdentificeerd zijn en zou het internet dat kunnen associëren met een specifieke cohort-ID. Uiteindelijk is de privacy niet zo geweldig als ze ons willen laten denken.
Wat vinden bedrijven van FLoC?
Deze nieuwe techniek valt niet bij gebruikers in de smaak, omdat ze zien hoe ze in korte tijd veel minder privacy zullen hebben op het netwerk. Een van de eersten die hun onenigheid liet zien, was DuckDuckGo. De rivaliserende zoekmachine van Google. Dit bedrijf heeft al functies geïntroduceerd om FLoC op zijn extensie te blokkeren en te voorkomen dat het wordt gebruikt om gebruikers te volgen. In het geval van Firefox en Safari is deze nieuwe functionaliteit nog niet eens geïmplementeerd, omdat het voorlopig alleen in de Chromium-code zit. Met een beetje geluk, wordt FLoC slechts een experiment dat niet helemaal past.
Zit jij in het experiment?
Momenteel bevindt FloC zich in de experimentele testfase. Enkel en alleen 0.5% van alle Chrome gebruikers zijn (willekeurig) geselecteerd voor de testfase. Hoe dan ook, 0.5% van alle Chrome-gebruikers lijken maar weinig, terwijl het eigenlijk miljoenen gebruikers zijn.
Google zou dit percentage echter op elk moment kunnen verhogen om te testen hoe deze nieuwe functie presteert bij massaler gebruik en om de cohorten en algoritmen te verfijnen. Wil jij controleren of jouw browser deel uitmaakt van de test van Google? Kijk dan op deze pagina van Electronic Frontier Foundation.