“We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. U kunt de nieuwe versie van Google Analytics gebruiken door een Google Analytics 4-property (voorheen App & webproperty) in te stellen.”
Dat is wat je waarschijnlijk in Google Analytics al te zien hebt gekregen. GA4 is de nieuwste grote makeover van Google Analytics. Het was al even te testen, maar nu is het de nieuwe standaard. Binnenkort komt er een stappenplan online over hoe je hier mee aan de slag kan.
Gebruikers en sessies versus het event-driven datamodel
De grootste wijziging zit in hoe Analytics de website meet. GA4 werkt in tegenstelling tot UA met het event-driven datamodel, en dat heeft veel gevolgen voor de wijze waarop je website gemeten wordt.
Eerst mat Google alles via sessies, gekoppeld aan gebruikersdata. Gebruikersdata omvat gegevens over de gebruiker die analytics verzamelt uit cookies of uit je browserinstellingen, zoals leeftijd, geslacht of locatie. Sessies zijn de verzamelde gebeurtenissen in een bezoek, zoals pageviews, downloads of aankopen. Google verzamelt al deze gegevens en verwerkt het in nette grafieken en tabellen.
Voor veel websites werkt deze manier van meten nog steeds prima. Met de opkomst van mobiele apps en single page sites is het bijhouden van sessies en pageviews echter niet meer altijd de beste manier om een bezoekerservaring te meten.
Belangrijke metingen zoals bounce rates, time on page en pages per session zijn allemaal gebaseerd op deze gegevens. Terwijl apps, games en videospelers vaak geen aparte pagina’s laden. Hier mis je dus al meteen veel waardevolle data. Steeds meer websites worden ook gebouwd op een enkele pagina met tabbladen of andere oplossingen. Voorheen gaven de meest gebruiksvriendelijke oplossingen dus niet altijd de beste cijfers. Dat probleem wordt nu aangepakt met GA4.
De nieuwe manier van meten koppelt sessies en pageviews los van elkaar. In plaats daarvan meet het in een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Hiermee wordt een grote ergernis van veel marketeers opgelost: het aantal ‘ogen’ zijn niet meer leidend. De nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.
Meer voordelen van Google Analytics 4
Er zijn naast het event-driven datamodel nog meer nieuwe functies gepresenteerd voor GA4. Eigenlijk hebben ze allemaal dezelfde functie: je cijfers worden representatiever door de moderne bezoeker beter in kaart te brengen.
Meet jij nu op betrokkenheid? Dan gebruik je hoogstwaarschijnlijk de bounce ratio. Deze is in GA4 vervangen door ‘Engaged Sessions’. Om te voldoen aan zo’n sessie moet de bezoeker aan minimaal één van de volgende voorwaarde voldoen:
De website/app is minimaal 10 seconden op de voorgrond open gezet.
Er is een ‘conversiedoel’ geactiveerd. Deze doelen kun je zelf instellen.
Er zijn minimaal 2 of meer pageview/screenview events getriggerd.
Je kunt nu cross-platform campagnes meten
Heb je een website én een app? Dan kun je de databronnen nu koppelen aan elkaar, gegevensstreams genaamd in Google Analytics. Hierdoor kun je echt meten hoe goed je campagnes werken.
De analyse hub is nu gratis beschikbaar
De analyse hub verzamelt een hoop rapporten die je kunt aanpassen met segmenten, dimensies en statistieken. Je vindt hier ook de bekende pad-, trechter- en segmentanalyserapporten terug.
Proberen en proberen…
Omdat Google nooit zelf handleidingen meestuurt met hun updates, is het altijd even zoeken en proberen voordat je alle mogelijkheden op een rijtje hebt.