Je marketing automatiseren klinkt als een utopie, maar is het wel degelijk (voor een heel groot gedeelte) mogelijk. Er zijn allerlei tools om je marketing te automatiseren, zoveel dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Dat maakt het beginnen aan marketing automation al lastig natuurlijk. Ik ga je helpen door het proces te vereenvoudigen. Hoe begin je nou met marketing automation?
Selectie van marketing automationsoftware
Als eerste is het belangrijk om een selectie van software te maken. Kies er 3 en ga die gewoon eens vergelijken. Zo ben ik namelijk ook begonnen. Ga video’s kijken van mensen die de software gebruiken en vergelijk hun oordelen eens.
Klanten met marketing automation
Wanneer je een tool hebt aangeschaft, is het belangrijk om als eerste alle bekende contactpersonen en/of klanten in je systeem te zetten. Je gaat namelijk ook marketing automation inzetten voor je bestaande klanten.
Je klanten zijn namelijk een vaak vergeten doelgroep, waar je jouw winst kan maximaliseren.
Een funnel bouwen
Wanneer je dat gedaan hebt, ga je aan de slag met een funnel. Hiermee zorg je ervoor dat jouw bezoekers geconverteerd worden naar een lead, die vervolgens weer geconverteerd gaan worden naar betalende klanten!