Hoe gebruik je Google Search Console?

Google Search Console is een belangrijke tool voor de groei van je blog, of je nu een starter of al gevorderd bent het maakt niet uit. En het beste is dat jij gelijk vandaag hier gratis mee kunt beginnen!

Jai Visser

Wat is Google Search Console precies?

Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de zoekresultaten. Ook kun je kijken naar aspecten die dit beïnvloeden zoals backlinks en errors. Met de Search Console zie je hoe Google naar jouw pagina’s kijkt en wat je kunt verbeteren.

Waarom zou ik Google Search Console gebruiken?

  • Je kunt gemakkelijk fouten opsporen die zorgen dat pagina’s niet indexeerbaar zijn en deze punten dus verbeteren.

  • Inzichten van het zoekgedrag. Van de afgelopen 90 dagen kun je terugvinden op welke zoekterm je bent gevonden, wat de doorklikratio is en wat de gemiddelde ranking in de zoekresultaten is.

  • Het linkverkeer naar je website inzien. Je zult je verbazen over het linkverkeer van je website. Je krijgt een overzicht met sites te zien die naar jouw pagina linken en via welke site ze bij jou terecht komen.

  • Hoe je site eruit ziet voor potentiële lezers is belangrijk, maar het is ook belangrijk om rekening te houden met zoekrobots. Dit zijn de robots waarmee zoekmachines je pagina lezen. Dit wordt ook wel Crawlen genoemd.

pexels andrea piacquadio 3760613

Hoe kan Google Search Console jouw blog verbeteren?

Google Search Console is een interessante tool voor bloggers. Het kan veel werk zijn om de rangschikking van de zoekresultaten te verbeteren of überhaupt te behouden, omdat de algoritmes en trends blijven veranderen. Als je pagina plotseling zakt in de ranking, kan dit erg stressvol zijn. Gelukkig kan Google Search Console jou inzicht geven in waarom dit is gebeurd, en hoe je dit zou kunnen oplossen.

Vaak zijn de oorzaken van een daling van de ranking of de zichtbaarheid van de site makkelijk op te lossen. Enkele voorbeelden voor een flinke daling zijn vaak:

  1. crawlfouten

  2. vermoedelijke malware

  3. inhoud gemarkeerd als spam

Als je het effectief gebruikt, kan Google Search Console het controlecentrum van je blog worden. Je krijgt een overzicht van alles wat je moet weten, en hoe je voorop kunt blijven lopen met je blog en/of bedrijf. En wees gerust, hoewel het er in het begin misschien ingewikkeld uitziet, zorgt de intuïtieve gebruikersinterface ervoor dat je in een mum van tijd een analytische wizard wordt.

Bekijk Google Search Console en ontdek er hier meer over.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten bere...
Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relevant...
SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de geb...
Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van een...
Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dienste...
Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Event...
Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hierdo...
Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ser...
Algemeen, Websites

Wat is Google optimize en hoe gebruik je het?

Wat is A/B-testen eigenlijk? A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een manier om pagina-elementen (of wat voor gegevenstype ook) tegen elkaar af...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden