Wat is hotjar?
Hotjar is een krachtige analysetool die het online gedrag van jouw websitebezoekers weergeeft. Growth hackers maken gebruik van Hotjar, omdat het een verzameling van analytics tools is die je helpen bij het verzamelen van kwalitatieve data. Hotjar heeft heatmaps, opnames van de sessies van je gebruikers, conversietrechters, etc.
Hoe installeer je Hotjar op jouw website?
Manier 1: Hotjar installeren met de tracking code
Het eerste dat je na je registratie moet doen is jouw code installeren. Deze code is de sleutel tot het gebruik van Hotjar. Je tracking code is een code die je moet installeren op je website om zo de data te kunnen verzamelen van jouw gebruikers. Om je eigen tracking code te vinden, moet je inloggen op je dashboard op Hotjar. Vervolgens zie je onmiddellijk jouw code op de pagina. De volgende stap is om deze code onder elke <head>-tag te plaatsen op de pagina’s die je wilt analyseren.
Manier 2: Hotjar installeren met google tag manager
Een andere manier om Hotjar te installeren is met behulp van Google Tag Manager. Begin met een nieuwe tag toe te voegen. Bij ‘tag configuratie’ kies je de Hotjar tracking code met daarin je Hotjar ID. Om je Hotjar Site ID te vinden, kijk je naar de URL van je browser wanneer je ingelogd bent op Hotjar zoals bij het vorig punt werd besproken. De volgende stap is om een nieuwe trigger in te stellen en kan je kiezen op welke pagina’s de code dient voor te komen. Selecteer ‘all pages’ voor de trigger en sla je workspace op. Daarna klik je op ‘submit’ en ‘publish’.
Tools binnen Hotjar
1. Heatmaps
Deze tool is de meest indrukwekkende. Heatmaps helpen je meer inzichten te krijgen in wat jouw bezoekers willen, wat ze belangrijk vinden en wat ze doen op je site. Dit komt omdat deze tool alle kliks, taps, muisbewegingen en scrolling samenvoegt en deze visualiseert voor één pagina binnen jouw website. De gekleurde zones staan voor de klikken, taps of muisbewegingen van bezoekers. Hoe groter en feller deze zijn, hoe vaker deze zones geraadpleegd worden.
Zo kun je direct zien welke afbeelding, categorie of elementen ‘populair’ zijn. Toestel categorieën worden automatisch gesegmenteerd tussen desktop, tablet en smartphone. Zijn er elementen die zorgen voor een afleiding? Voeren je gebruikers de gewenste acties uit? Zijn er valse eindes op je pagina waardoor bezoekers niet verder scrollen? Uit deze tool kun je dus deze data van de bezoekers een zeer inzichtelijke manier afleiden. Je kunt aan de hand van deze heatmaps drempels vinden op een simpele wijze, de usability op je website verbeteren en de conversies verhogen.
2. Recordings
Je hoeft niet langer te zoeken naar het gedrag van bezoekers op uw website. Hiervoor kunnen recordingstools worden gebruikt die video-opnamen bevatten van gebruikers die jouw website bezoeken. Je kunt opgeslagen sessies door hun ogen bekijken, hun klikken, muisbewegingen, typen en navigatie zien. Alle recordings die je opslaat, kunnen worden gefilterd op basis van het aantal bezochte pagina’s, de specifieke bezochte pagina’s, de browser en het besturingssysteem, het land/de regio en het apparaat van de bezoeker. Dit maakt het makkelijker om specifieke doelgroepen te analyseren. Ook kun je inzicht krijgen in de sterke en zwakke punten van de site en gebruiksvriendelijkheid identificeren.
3. Funnels
Deze tool toont het proces dat je bezoeker aflegt voordat hij of zij een conversie maakt. Alles wat geleid heeft tot een conversie, kan via een conversion funnel eenvoudig beschreven worden. Drop off segmenten zijn momenten in de funnel wanneer een gebruiker afhaakt. Als Hotjar gebruiker kun je deze momenten heel goed analyseren. Probeer dus concreet de grootste kansen tot verbetering te vinden door vast te stellen op welke pagina en in welke stap de meeste bezoekers je site verlaten. Wanneer de afhakers bekend zijn, kunnen deze sessies van deze bezoekers worden bekeken door middel van de user recordings. Een erg krachtige tool dus die hele handige data beschrijft.
4. Forms
Form analytics is een feature om van elk formulier op je website de velden te analyseren en te optimaliseren. Bij veel websites behoren formulieren tegenwoordig tot de conversiedoelen. Het beste wat je als online marketeer kan doen is de voltooiing percentages van je online formulieren verbeteren. Dit kan je doen door te ontdekken welke velden te lang duren om in te vullen, waardoor ze leeg blijven of waarom jouw bezoekers je formulier en pagina verlaten.
5. Feedback Polls
De feedback polls-tool is een effectieve manier om relevante feedback te verzamelen van bezoekers op jouw website. Het verbeteren van de prestaties en ervaringen van je website begint met het begrijpen wat je bezoekers willen en wat hen allemaal precies weerhoudt om het te bereiken. Je kan op ieder moment binnen je website een vraag stellen aan de bezoekers. Dit kan na een bepaalde actie op een pagina (on-action) of bij het verlaten van de website (on-exit) door middel van een pop-up. Veel voorkomende methodes zijn bijvoorbeeld eenvoudige meerkeuzevragen of je bezoeker vragen op een emoticon te klikken. Allemaal eenvoudige manieren om klantentevredenheid te meten.
6. Surveys
Met deze tool kan je eigen enquêtes maken en antwoorden verzamelen in realtime vanaf elk apparaat. In tegenstelling tot de Feedback polls kunnen hier meerdere vragen gesteld worden. Probeer je enquêtes te verspreiden met behulp van weblinks, e-mails of nodig je bezoekers uit vlak voordat ze je site verlaten om hun ervaring te delen. Op deze manier kan je demografische of relevante gegevens verzamelen, maar natuurlijk ook klantentevredenheid meten.
7. Recruit User Testers
Als laatste tool heb je recruiter user testers waarmee je mensen kan uitnodigen voor een user test. Een voorbeeld hiervan zijn nieuwsbrieven testen. Je hebt dezelfde mogelijkheden als bij de feedback poll en de enquête.