Natuurlijk moet je uitgangspunt altijd zijn om een kwalitatief goed artikel te schrijven en dat dit artikel goed gevonden moet worden. Daarvoor moet je dus ook de juiste zoektermen gebruiken. Een fout die echter veel schrijvers maken is dat ze zo gericht op een bepaalde zoekterm aan het schrijven zijn, dat het gaat opvallen in de tekst. Dat maakt de tekst minder goed leesbaar en mensen zullen geneigd zijn om je artikel niet helemaal af te lezen. Ook dit heeft invloed op je positie in Google. Dan kan de betreffende zoekterm nog zo vaak in jouw artikel voorkomen en je artikel is technisch verder perfect ingericht, wanneer Google ziet dat (bijna) geen bezoekers jouw artikel helemaal uitlezen, krijgt je artikel een lage kwaliteitsscore. Dat wil je voorkomen
Contentmarketing is het uitgangspunt
Het is algemeen bekend dat bloggen gebruikt wordt om hoger in Google te komen op bepaalde onderwerpen. Het uitgangspunt van bloggen moet echter niet zijn dat je een artikel gaat schrijven om op die zoekterm gevonden te worden. Het uitgangspunt moet zijn dat je over een onderwerp schrijft waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is. In dat artikel ga je beschrijven en laten zien dat je er verstand van hebt, wellicht ga je zelfs vertellen hoe jouw doelgroep dit onderwerp moet benaderen. Op deze manier biedt jouw artikel waarde voor jouw doelgroep en daarmee zul je zien dat je bezoekers je artikel vaker helemaal zullen uitlezen.
Je gaat de oorlog niet winnen met zoektermgerichte blogs. Jij gaat jouw klanten voor je winnen door kwalitatief goede en behulpzame artikelen te schrijven. Door te laten zien dat je er bent om de mensen te helpen en niet om ze zomaar wat te verkopen, krijg je vertrouwen.
Keywords of kwalitatieve content?
Bloggen is geen exacte wetenschap en dus bestaat er eigenlijk ook geen antwoord op die vraag. Als je het mij vraagt, is een combinatie van beide het beste uitgangspunt, waarbij kwalitatieve content net wat zwaarder weegt dan keywords. Natuurlijk, je artikel moet gevonden worden maar op de eerste plaats moet staan dat je een artikel schrijft wat waarde toevoegt voor jouw doelgroep.
Daarom is het ook belangrijk om in te spelen op onderwerpen die trending zijn op het moment van schrijven. Maar ook om artikelen te schrijven over onderwerpen die ‘tijdloos’ zijn. Het is niet erg om blogs af en toe te moeten updaten of bijschaven. De wereld van online marketing verandert continu, en daarmee veranderen ook jouw artikelen continu.
Hoe zorg jij ervoor dat je waardevolle blogs schrijft voor jouw doelgroep?