Ontwikkelingen rondom live audio
Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Events niet bepaald een verrassing. Andere platforms gingen LinkedIn al voor in de concurrentiestrijd met Clubhouse en lanceerden afgelopen jaar vergelijkbare functies of apps. Denk aan Twitter Spaces, Facebook Live Audio Rooms en Spotify Greenroom. Eigenlijk kon LinkedIn niet alleen achterblijven.
Wat is LinkedIn Audio Events?
LinkedIn Audio Events is een uitbreiding van LinkedIn Live Events, waarbij je binnen het platform interactieve live audiogesprekken kunt voeren. Zowel op desktop als op de mobiele app.
Net als bij Clubhouse kun je als luisteraar je hand opsteken om deel te nemen aan de discussie of vragen te stellen. Ook kun je op het gesprek reageren met likes. Verder kun je zien wie er nog meer aanwezig zijn, hen volgen, uitnodigen als connectie en berichten sturen. Om zo ook eventueel na het event contact op te nemen.
Nice to know: LinkedIn biedt de functie gratis aan. Ook zijn er geen plannen om kaartverkoop voor de live audio-sessies mogelijk te maken. In tegenstelling tot Clubhouse, zo meldt TechCrunch, dat wel de mogelijkheden voor creators verkent om geld te verdienen aan hun bijdragen.

Bron: LinkedIn
Waarom komt de LinkedIn Audio Events functie?
Met Live Audio Events springt LinkedIn ook in de live audio-trein die al sinds de Clubhouse-hype door Social Media dendert.
Afgelopen jaren groeide het gebruik van LinkedIn Live Events enorm. Zo werden er in 2021 maar liefst 150% meer virtuele live-evenementen georganiseerd en nam het aantal bezoekers aan die evenementen met 231% toe.
Deze cijfers zijn uiteraard niet zo gek middenin een pandemie. Waar mensen elkaar normaal ontmoetten op events op locatie, is dat nu verschoven naar virtuele en hybride events. Ook in een toekomst waarbij hybride werken meer de norm is, kunnen zulke audiogesprekken een uitkomst zijn om verschillende sprekers bij elkaar ‘in de kamer’ te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan paneldiscussies of rondetafelsessies.
Hoe ziet de toekomst eruit voor LinkedIn Audio Events
Hoewel LinkedIn Audio Events niet bepaald een baanbrekende functie is en wellicht wat “late to the party”, zijn er genoeg kansen en voordelen te bedenken.
Zo heeft LinkedIn ten opzichte van bijvoorbeeld Clubhouse het voordeel dat LinkedIn-leden al een (zakelijk) netwerk hebben opgebouwd en het platform gebruiken om dat netwerk te onderhouden en/of uit te breiden. Als je een LinkedIn-account hebt, hoef je geen nieuwe app te downloaden of nieuw profiel aan te maken. Je begint op LinkedIn dus niet bij 0, waardoor de kans groot is dat je als host meteen wat luisteraars uit je netwerk hebt.
Bovendien ‘kent’ LinkedIn je op basis van je profiel en activiteit natuurlijk goed. Daardoor kunnen ze relevante events aanbevelen op basis van de creators, pagina’s of topics die je volgt.
Een LinkedIn Audio Event is dus simpelweg weer een nieuwe manier om nieuwe zakelijke relaties aan te gaan en gesprekken te voeren die gelieerd zijn aan jouw werkveld.
De beschikbaarheid van LinkedIn Audio Events
De mogelijkheid om een Audio Event over een bepaalde topic te hosten, wordt in eerste instantie alleen nog beschikbaar gesteld voor een paar duizend creators. Maar alle LinkedIn-leden kunnen digitaal aanschuiven en meedoen aan zo’n event.
In de komende maanden wordt de host-functie voor meer leden beschikbaar. Het volgende item op de LinkedIn-agenda is de introductie van Video Events in de lente. Dit is hetzelfde als Audio Events, maar hier komen de sprekers in beeld.
Hoe live audio (en binnenkort video) in een zakelijke omgeving als LinkedIn benut gaan worden, zal snel blijken. Welke kansen zie jij voor LinkedIn Audio en Video Events?