Maak van een bezoeker een klant

Weet jij wie je bent, wat je doet en waar je voor staat en breng je dat over via je website? Bijvoorbeeld met goede content en bijpassende afbeeldingen? Goed bezig! Met een aantrekkelijke website die de bezoeker aanspreekt, ben je een heel eind. Maar: je bent er nog niet.

Martijn Swolfs

Een websitebezoeker die niet overgaat tot de aankoop van jouw product of dienst, brengt geen geld in het laatje. Hoe maak je van een gewone websitebezoeker een kopende klant? Daar komt het bezoekerspad van je website om de hoek kijken. Je kunt je doelgroep nog zo helder voor ogen hebben en weten waar die naar op zoek is, toch blijft het ingewikkeld zeker te weten of alle informatie op de juiste plek staat. Vaak is het heel moeilijk te bepalen hoe iemand door jouw website navigeert, zeker als je zelf helemaal in de materie zit. Maar het is wel belangrijk. Een effectief bezoekerspad helpt jou de bezoeker op je website te houden en hem over te halen tot actie.

Houd het simpel

Eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en overzicht zijn de sleutelwoorden. Mensen scannen websites, dus moet het meteen duidelijk zijn hoe zij zich door de website heen kunnen bewegen als ze informatie willen vinden. Houd daarom altijd je belangrijkste elementen zichtbaar. Zorg voor een duidelijk menu, beschrijvende labels en een zoekveld. Houd de navigatie consistent en exact hetzelfde op iedere pagina. En gebruik breadcrumbs. Verdwaalt de bezoeker toch, dan kan hij gemakkelijk zijn weg terugvinden. Leid de bezoeker op een logische manier door de website en zet daarna pas andere middelen in die de lezer letterlijk aanzetten tot actie, zoals Call To Actions.

Google Analytics

Logisch nadenken is handig, maar feitelijke data verkrijgen is veel beter. Wanneer je wil weten of je jouw website een effectief bezoekerspad heeft, dan zijn er diverse tools die jou concrete data geven over hoe de websitebezoeker zich door je website heen beweegt. Zo biedt Google Analytics verschillende mogelijkheden om inzicht te krijgen in de bezoekerspaden op jouw website. Bijvoorbeeld met het ‘omgekeerd doelpad’ of het instellen van een trechter.

Wat doe je vervolgens met die informatie?

Heb je een webshop en vind je bijvoorbeeld dat je bezoekers eerst altijd de retourvoorwaarden bekijken voor ze een bestelling plaatsen? Neem dan op je bestelpagina iets op over die retourvoorwaarden. Dan klikt de bezoeker niet meer weg en kan hij direct het bestelproces in. Merk je dat je bezoeker eerst op zoek gaat naar ervaringen van anderen? Zorg dan dat die prominent op je website staan.

Een website die de bezoeker op de juiste manier door de website heen laat navigeren én overhaalt tot actie, heeft een ideaal bezoekerspad. Hoe maak jij het navigeren op jouw website zo makkelijk mogelijk?

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden