Maak van een bezoeker een klant
Weet jij wie je bent, wat je doet en waar je voor staat en breng je dat over via je website? Bijvoorbeeld met goede content en bijpassende afbeeldingen? Goed bezig! Met een aantrekkelijke website die de bezoeker aanspreekt, ben je een heel eind. Maar: je bent er nog niet.
Martijn Swolfs
Houd het simpel
Eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en overzicht zijn de sleutelwoorden. Mensen scannen websites, dus moet het meteen duidelijk zijn hoe zij zich door de website heen kunnen bewegen als ze informatie willen vinden. Houd daarom altijd je belangrijkste elementen zichtbaar. Zorg voor een duidelijk menu, beschrijvende labels en een zoekveld. Houd de navigatie consistent en exact hetzelfde op iedere pagina. En gebruik breadcrumbs. Verdwaalt de bezoeker toch, dan kan hij gemakkelijk zijn weg terugvinden. Leid de bezoeker op een logische manier door de website en zet daarna pas andere middelen in die de lezer letterlijk aanzetten tot actie, zoals Call To Actions.
Google Analytics
Logisch nadenken is handig, maar feitelijke data verkrijgen is veel beter. Wanneer je wil weten of je jouw website een effectief bezoekerspad heeft, dan zijn er diverse tools die jou concrete data geven over hoe de websitebezoeker zich door je website heen beweegt. Zo biedt Google Analytics verschillende mogelijkheden om inzicht te krijgen in de bezoekerspaden op jouw website. Bijvoorbeeld met het ‘omgekeerd doelpad’ of het instellen van een trechter.
Wat doe je vervolgens met die informatie?
Heb je een webshop en vind je bijvoorbeeld dat je bezoekers eerst altijd de retourvoorwaarden bekijken voor ze een bestelling plaatsen? Neem dan op je bestelpagina iets op over die retourvoorwaarden. Dan klikt de bezoeker niet meer weg en kan hij direct het bestelproces in. Merk je dat je bezoeker eerst op zoek gaat naar ervaringen van anderen? Zorg dan dat die prominent op je website staan.
Een website die de bezoeker op de juiste manier door de website heen laat navigeren én overhaalt tot actie, heeft een ideaal bezoekerspad. Hoe maak jij het navigeren op jouw website zo makkelijk mogelijk?
Jouw website veranderen in een conversiefabriek?!
Neem geheel vrijblijvend eens contact met ons op en dan gaan we kijken naar hoe we de conversie op jouw website of webshop kunnen verhogen.