Een websitebezoeker die niet overgaat tot de aankoop van jouw product of dienst, brengt geen geld in het laatje. Hoe maak je van een gewone websitebezoeker een kopende klant? Daar komt het bezoekerspad van je website om de hoek kijken. Je kunt je doelgroep nog zo helder voor ogen hebben en weten waar die naar op zoek is, toch blijft het ingewikkeld zeker te weten of alle informatie op de juiste plek staat. Vaak is het heel moeilijk te bepalen hoe iemand door jouw website navigeert, zeker als je zelf helemaal in de materie zit. Maar het is wel belangrijk. Een effectief bezoekerspad helpt jou de bezoeker op je website te houden en hem over te halen tot actie.
Houd het simpel
Eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en overzicht zijn de sleutelwoorden. Mensen scannen websites, dus moet het meteen duidelijk zijn hoe zij zich door de website heen kunnen bewegen als ze informatie willen vinden. Houd daarom altijd je belangrijkste elementen zichtbaar. Zorg voor een duidelijk menu, beschrijvende labels en een zoekveld. Houd de navigatie consistent en exact hetzelfde op iedere pagina. En gebruik breadcrumbs. Verdwaalt de bezoeker toch, dan kan hij gemakkelijk zijn weg terugvinden. Leid de bezoeker op een logische manier door de website en zet daarna pas andere middelen in die de lezer letterlijk aanzetten tot actie, zoals Call To Actions.
Google Analytics
Logisch nadenken is handig, maar feitelijke data verkrijgen is veel beter. Wanneer je wil weten of je jouw website een effectief bezoekerspad heeft, dan zijn er diverse tools die jou concrete data geven over hoe de websitebezoeker zich door je website heen beweegt. Zo biedt Google Analytics verschillende mogelijkheden om inzicht te krijgen in de bezoekerspaden op jouw website. Bijvoorbeeld met het ‘omgekeerd doelpad’ of het instellen van een trechter.
Wat doe je vervolgens met die informatie?
Heb je een webshop en vind je bijvoorbeeld dat je bezoekers eerst altijd de retourvoorwaarden bekijken voor ze een bestelling plaatsen? Neem dan op je bestelpagina iets op over die retourvoorwaarden. Dan klikt de bezoeker niet meer weg en kan hij direct het bestelproces in. Merk je dat je bezoeker eerst op zoek gaat naar ervaringen van anderen? Zorg dan dat die prominent op je website staan.
Een website die de bezoeker op de juiste manier door de website heen laat navigeren én overhaalt tot actie, heeft een ideaal bezoekerspad. Hoe maak jij het navigeren op jouw website zo makkelijk mogelijk?