Overtuigen met Cialdini

Ben jij al bekend met de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini?

Martijn Swolfs

Wanneer je over online marketing praat en met name over het ontwikkelen van websites, dan kan Cialdini niet overgeslagen worden. Cialdini is de bedenker van de 6 beïnvloedingsprincipes, waarbij hij niet al te lang geleden een zevende erbij ontwikkeld heeft. Wil je succesvol zijn in het overtuigen van jouw online bezoekers, dan is het een must om in ieder geval een aantal van de 7 beïnvloedingsprincipes in je online marketing strategie te verwerken. Ik ga ze benoemen en toelichten met een voorbeeld.

1. Commitment en Consistentie

Dit principe draait erom om je bezoeker geleidelijk enthousiast te maken over jou merk, product of dienst (commitment). Vervolgens blijf je dit enthousiasme aan wakkeren door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen of coupons (consistentie).

2. Wederkerigheid

Het principe van wederkerigheid is simpelweg ‘quid pro quo’, ofwel: ‘voor wat, hoort wat’. Wanneer we iets ‘krijgen’ van een organisatie, hebben we sneller de neiging om over te gaan tot kopen. Bijvoorbeeld wanneer je een gratis e-book krijgt op een website of een gratis sample op een webshop, hebben we sneller de neiging om (weer) tot kopen over te gaan. We krijgen namelijk het gevoel dat we de organisatie iets ‘verschuldigd’ zijn. Een goed voorbeeld is hoe Zalando dit doet wanneer je je inschrijft voor de nieuwsbrief van Zalando.

Screenshot 2020 01 03 at 10.55.57.png

3. Sympathie

Sympathie spreekt misschien wel voor zich. We zijn sneller geneigd ergens te kopen wanneer we sympathie voor deze organisatie hebben. Dat kan zich op verschillende manieren uitdrukken: een vriendelijke klantenservice, vrolijke mensen te zien op de website, goed in het nieuws geweest, etc.

4. Sociale bewijskracht

Dit principe zegt je misschien in eerste instantie nog vrij weinig, maar ik weet zeker dat je hem vaak, dan niet altijd, gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe stofzuiger bij Coolblue, dan kijk je natuurlijk naar de specificaties, de pluspunten die Coolblue zo netjes opsomt, maar wat doe je dan nog meer? Juist, je gaat kijken naar de reviews. Reviews van andere mensen zijn een vorm van sociale bewijskracht. Coolblue vertelt je nu namelijk niet hoe goed dit product is (of hoe slecht), maar andere ‘echte’ mensen doen dat!

Screenshot 2020 01 03 at 11.03.26.png

5. Autoriteit

“Deze webshop heeft het Thuiswinkel keurmerk, dus hij zal wel betrouwbaar zijn.” Dat is wat we dan denken. Dit is een vorm van autoriteit die ons vertrouwen in de betreffende organisatie of website geeft. Maar ook een uitspraak van een professor of een dokter, zijn we sneller geneigd te geloven vanwege de titel.

6. Schaarste

Hiermee is Booking.com laatst nog in het nieuws geweest. Hoe vaak zie je wel niet ‘Nog maar één kamer over’, of ‘5 keer geboekt in de laatste 10 minuten’. Dit geeft ons het gevoel dat we er als de kippen bij moeten zijn, want anders zijn er geen kamers meer! Voorwaarde is natuurlijk wel dat dit wil waar moet zijn. Vandaar dat Booking.com er vanaf stapt op aandringen van Europese Wetgeving. Maar goed, wanneer het waar is, gewoon doen.

7. Eenheid

De eerste zes principes zijn de oorspronkelijke principes van Cialdini. Daar is dus een zevende bijgekomen. Eenheid. Dit principe gaat over het gevoel dat mensen ergens bij willen horen. Zij willen zich kunnen identificeren met een organisatie of mensen die ook bij die organisatie kopen. Dat zie je nu steeds vaker door het gebruik van influencers. Maar nog belangrijker is dat de content van die organisatie onderwerpen moet raken waar de doelgroep zich mee kan identificeren. Is er bijvoorbeeld een persoon die je volgt op YouTube, Instagram of wat voor social medium dan ook, die een product heeft aangeraden waarna jij het ook aangeschaft hebt? Denk er maar eens over na…

29753246383 a06bdb1a22 b.jpg

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten bere...
Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relevant...
SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de geb...
Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van een...
Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dienste...
Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Event...
Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hierdo...
Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ser...
Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de zo...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden