Verbeter je landingspagina met A/B testen

Voor een hele grote hoop marketeers een bekende term, A/B testen, maar het wordt lang niet door iedereen gebruikt. Waarom is het zo belangrijk en wat je kun je er precies mee?

Martijn Swolfs

Naast dat je website bezoekers heeft, is het natuurlijk belangrijk dat deze bezoekers converteren naar leads of klanten. De kans is vrij groot dat je landingspagina niet in één keer een schot in de roos is. Hoe test je nou wat beter werkt op deze pagina en wat niet? Dat doe je dus door te A/B testen.

Hoe werkt A/B testen (splittesten)?

Met A/B testen maak je twee varianten van je landingspagina. Let wel op, het is belangrijk dat je maar 1 element per test wijzigt. Wanneer je op de landingspagina een element gewijzigd hebt om die te kunnen vergelijken met de originele versie, kun je een doel aangeven. Vaak is dat een knop onder je contactformulier of een download of inschrijfknop.

Vervolgens ga je wachten… Belangrijk hierbij is dat je altijd dezelfde periode aanhoudt, zodat je gegevens met elkaar te vergelijken zijn. Denk dan aan minimaal 2 weken. Na deze 2 weken ga je kijken welke variant van je landingspagina het beste heeft gepresteerd. Zijn de verschillen niet zo groot? Dan pas je het niet aan en doe je een volgende test. Dit proces kun je continu herhalen totdat je denkt dat je pagina perfect is. Maar is ie dat eigenlijk wel ooit?

Hoe kan ik beginnen met A/B testen?

Er zijn verschillende tools beschikbaar om te kunnen A/B testen. Het makkelijkste vind ik het om het binnen de website te houden. Zo kan ik met het thema dat ik gebruik, Divi van Elegant Themes, splittesten. Ik kan elementen wijzigen, moet een doel aangeven en het thema gaat zelf de landingspagina variëren aan de bezoekers. Na 2 weken kan ik de resultaten bekijken en kan ik heel eenvoudig aangeven welke variant ik wil houden. Op naar de volgende test.

Maar er is natuurlijk ook een andere optie. Zo is er Google Optimize. Hiermee kun je eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven heb beschreven, alleen doe je het dan met een product van Google, die overigens gratis is.

Heb jij al eens een A/B test gedaan?

Ik ben benieuwd! Heb jij al eens een A/B test gedaan? Zo ja, hoe heb je het destijds aangepakt en wat heb je precies allemaal getest. Hoe waren je resultaten? Zoals je merkt vind ik dit een enorm interessant onderwerp en kan ik hier uren over praten en met iemand over discussiëren. Laat me vooral weten hoe het bij jullie verloopt!

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden