Wat is Instagram shopping?
Instagram shopping is een functie binnen Instagram die het voor webshops mogelijk maakt om in hun post een product te taggen. Op Instagram kan je geen klikbare links plaatsen bij je bericht, wat wel op Facebook kan. Natuurlijk wil je wanneer een volger in een product geïnteresseerd is, zo snel mogelijk naar het desbetreffende product gaat op jouw webshop. Dit kan je dus doen met Instagram Shopping.
Hoe werkt Instagram Shopping?
Instagram shopping werkt heel erg simpel. Wanneer jij deze functie op je profiel aan hebt staan, krijg jij een extra optie bij het plaatsen van een nieuwe post. Normaal gesproken zou je een persoon of account taggen. Nu tag je een product. Je kan maximaal maar 5 artikelen taggen per foto. Dus bij een meerdere foto’s kan je meer dan 5 producten taggen.
Een ander leuk iets wat je kan doen is het taggen van artikelen in Instagram Stories. Per storie kan je maar 1 artikel taggen. Dit is ideaal wanneer jouw account veel bereik heeft met Instagram stories. Klik hier om zelf jouw Instagram Shopping in te stellen.
Wist je dat 65% van de best presterende posts van merken op Instagram een of ander product bevatten?
Maar waarom is Instagram Shopping zo onmisbaar?
Allereerst heeft al meer dan de helft van alle Instagram gebruikers de app al eens gebruikt om online een product te kopen. Daarbij komt kijken dat 75% van de Instagram gebruikers actie onderneemt op advertenties door te klikken op de ‘Nu shoppen’ of de ‘Neem contact op’. Dus zelfs als ze niet meteen iets kopen, blijft hun actie waardevol, want ze zijn al op jouw webshop geweest. Vanaf dan zou je ze kunnen retargetten met advertenties tot ze wel een aankoop doen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden
Een van de belangrijkste voordelen van Instagram waarmee het zich onderscheidt van alle andere sociale mediaplatforms, is dat het fotogericht is. In tegenstelling tot Facebook, Youtube of andere sociale media, bestaat Instagram enkel uit foto’s en video’s waar je tekst bij kan zetten. (Tekst is niet eens verplicht).
Op een platform met enkel foto’s of video’s breng je potentiële klanten veel sneller een stap dichterbij een aankoop. Omdat ze je beter onthouden, voelen de volgers zich ook eerder betrokken bij jouw merk.