Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekspartners. Ze bestaan uit rules en Artificial Intelligence (AI). Chatbots zijn vaak te vinden op een bedrijfswebsite of messaging platform zoals Facebook Messenger en Telegram. Vaak is dit in de vorm van een pop-up, chatvenster of digitale assistent waar bezoekers met vragen terecht kunnen.

Jai Visser

Waarom een Chatbot?

Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:

  1. Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat service en zijn altijd beschikbaar voor hulp en vragen. Ze hebben geen vakantie of lunchpauzes. Chatbots begrijpen (meestal) menselijk taalgebruik en de context, waardoor ze vragen altijd snel en correct beantwoorden.

  2. Om kostenefficiëntie te realiseren door menselijke taken te automatiseren. Chatbots kunnen snel antwoorden vinden in een berg van informatie. Zo maken ze de dienstverlening efficiënter. Is het druk? Dan is het eenvoudig, want chatbots krijgen geen secundaire arbeidsvoorwaarden, loon en onregelmatigheidstoeslag.

Wat zijn de voordelen van een Chatbot?

Consumenten zijn tegenwoordig niet alleen meer tussen negen en vijf bezig met online shoppen en dat is voor alle webshops overduidelijk. Altijd bereikbaar zijn voor vragen en advies is echter helemaal nog niet zo vanzelfsprekend. Consumenten verwachten ook buiten kantoortijden een klantenservice. Dit kan vaak bepalend zijn voor het wel of niet doen van een aankoop. Veel webshops worstelen hiermee, aan de ene kant is een 24/7 bereikbare klantenservice kostbaar, aan de andere kant kost niet bereikbaar zijn de webshop omzet.

Enkele andere voordelen zijn:

  1. Schaalbaar: Bellers staan nooit meer in de wacht. Een chatbot kan meer bellers of chats tegelijkertijd beantwoorden.

  2. Empathisch: Door AI zijn robots niet meer afstandelijk maar juist gebruiksvriendelijk. Organisaties kunnen met chatbots gebruikers helpen op een menselijke manier.

  3. Efficiënt: In de huidige informatiesamenleving zijn de juiste gegevens of acties vaak lastig vindbaar. Chatbots doorzoeken grote hoeveelheden data in een oogwenk. Stel een chatbot een vraag en hij geeft meteen antwoord: zeg dat je bankpas geblokkeerd moet worden en hij voert het uit. Chatbots kunnen ook intelligente en efficiënte vragen stellen aan de gebruiker.

De Chatbot tackelt de problemen van de “traditionele” klantenservice

Uit het onderzoek ‘2018 state of Chatbots’ komt naar voren dat 15% van de ondervraagde consumenten in 2019 in aanraking is geweest met een chatbot. Een laag percentage in vergelijking met contact via de telefoon (60%) of contactformulieren via de website (54%). Waarom moet je dan toch gaan denken aan een chatbot voor jouw webshop?

Datzelfde onderzoek wijst ook uit dat de meeste frustraties met contact via telefoon en e-mail zijn. De frustraties zijn: geen antwoord krijgen op simpele vragen en de onvindbaarheid van simpele vragen. Laat dat nou precies de potentie van chatbots zijn. Chatbots tackelen namelijk al deze frustraties. Een chatbot kan óók om twee uur ’s nachts hulp bieden bij het navigeren over de website of het checken van leverinformatie.

Ontlast je medewerkers en jezelf met een Chatbot

Chatbots zijn hard op weg om een onmiskenbaar onderdeel te worden van de online klantenservice. Naast de voordelen voor consumenten, ontlast deze persoonlijke digitale vriend ook de medewerkers van de klantenservice. Chatbots kunnen bijvoorbeeld alvast informatie opvragen zoals ordernummers en contactgegevens. Dat kan via de website, maar bijvoorbeeld ook via Facebook Messenger, Telegram en WhatsApp. Vervolgens kan de klantenservicemedewerker zich meteen richten op de specifieke vraag van de klant.

Op die manier kan dezelfde klantenservicemedewerker veel meer klanten bedienen. Naast een omzetverhoging werkt de klantenservice ook nog eens veel efficiënter! Het proberen is het altijd waard!

Bekijk hier onze andere blogs

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Algemeen, Websites

Wat is Google optimize en hoe gebruik je het?

Wat is A/B-testen eigenlijk? A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een manier om pagina-elementen (of wat voor gegevenstype ook) tegen elkaar...

Websites

Wat is Hotjar? En hoe kan jij het gebruiken?

Wat is hotjar? Hotjar is een krachtige analysetool die het online gedrag van jouw websitebezoekers weergeeft. Growth hackers maken gebruik van Hotj...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2023 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden