Waarom een Chatbot?
Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:
Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat service en zijn altijd beschikbaar voor hulp en vragen. Ze hebben geen vakantie of lunchpauzes. Chatbots begrijpen (meestal) menselijk taalgebruik en de context, waardoor ze vragen altijd snel en correct beantwoorden.
Om kostenefficiëntie te realiseren door menselijke taken te automatiseren. Chatbots kunnen snel antwoorden vinden in een berg van informatie. Zo maken ze de dienstverlening efficiënter. Is het druk? Dan is het eenvoudig, want chatbots krijgen geen secundaire arbeidsvoorwaarden, loon en onregelmatigheidstoeslag.
Wat zijn de voordelen van een Chatbot?
Consumenten zijn tegenwoordig niet alleen meer tussen negen en vijf bezig met online shoppen en dat is voor alle webshops overduidelijk. Altijd bereikbaar zijn voor vragen en advies is echter helemaal nog niet zo vanzelfsprekend. Consumenten verwachten ook buiten kantoortijden een klantenservice. Dit kan vaak bepalend zijn voor het wel of niet doen van een aankoop. Veel webshops worstelen hiermee, aan de ene kant is een 24/7 bereikbare klantenservice kostbaar, aan de andere kant kost niet bereikbaar zijn de webshop omzet.
Enkele andere voordelen zijn:
Schaalbaar: Bellers staan nooit meer in de wacht. Een chatbot kan meer bellers of chats tegelijkertijd beantwoorden.
Empathisch: Door AI zijn robots niet meer afstandelijk maar juist gebruiksvriendelijk. Organisaties kunnen met chatbots gebruikers helpen op een menselijke manier.
Efficiënt: In de huidige informatiesamenleving zijn de juiste gegevens of acties vaak lastig vindbaar. Chatbots doorzoeken grote hoeveelheden data in een oogwenk. Stel een chatbot een vraag en hij geeft meteen antwoord: zeg dat je bankpas geblokkeerd moet worden en hij voert het uit. Chatbots kunnen ook intelligente en efficiënte vragen stellen aan de gebruiker.
De Chatbot tackelt de problemen van de “traditionele” klantenservice
Uit het onderzoek ‘2018 state of Chatbots’ komt naar voren dat 15% van de ondervraagde consumenten in 2019 in aanraking is geweest met een chatbot. Een laag percentage in vergelijking met contact via de telefoon (60%) of contactformulieren via de website (54%). Waarom moet je dan toch gaan denken aan een chatbot voor jouw webshop?
Datzelfde onderzoek wijst ook uit dat de meeste frustraties met contact via telefoon en e-mail zijn. De frustraties zijn: geen antwoord krijgen op simpele vragen en de onvindbaarheid van simpele vragen. Laat dat nou precies de potentie van chatbots zijn. Chatbots tackelen namelijk al deze frustraties. Een chatbot kan óók om twee uur ’s nachts hulp bieden bij het navigeren over de website of het checken van leverinformatie.
Ontlast je medewerkers en jezelf met een Chatbot
Chatbots zijn hard op weg om een onmiskenbaar onderdeel te worden van de online klantenservice. Naast de voordelen voor consumenten, ontlast deze persoonlijke digitale vriend ook de medewerkers van de klantenservice. Chatbots kunnen bijvoorbeeld alvast informatie opvragen zoals ordernummers en contactgegevens. Dat kan via de website, maar bijvoorbeeld ook via Facebook Messenger, Telegram en WhatsApp. Vervolgens kan de klantenservicemedewerker zich meteen richten op de specifieke vraag van de klant.
Op die manier kan dezelfde klantenservicemedewerker veel meer klanten bedienen. Naast een omzetverhoging werkt de klantenservice ook nog eens veel efficiënter! Het proberen is het altijd waard!