1. Jouw doelgroep zit op Facebook
Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Het kanaal creëert door alle dagelijkse bezoekers een enorm bereik. (Geef toe, wanneer heb jij voor het laatst je Facebook gecheckt?) Oftewel: een uitstekend platform om met jouw producten, diensten en promoties de juiste doelgroep te bereiken!
2. Keuze uit divers advertentiemateriaal
Facebook biedt verschillende plaatsingsmogelijkheden aan voor advertenties. De meest gekozen plaatsingsmogelijkheid is natuurlijk de vertoning van de advertentie in de newsfeed. Hierbij zien Facebook gebruikers de advertentie tussen de organische (niet-betaalde) berichten staan, in een vergelijkbare opmaak als deze berichten. Het voordeel van deze advertenties is dat ze minder snel herkenbaar zijn als content met een promotioneel doeleinde, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn om te interacteren met de advertentie.
Naast deze plaatsing is het ook mogelijk om je advertentie te vertonen in de sidebar (de rechterkolom bij de desktopversie van Facebook), in Facebook Stories, in de Marketplace, in-stream bij video’s, binnen artikelen, tussen resultaten in de zoekfunctie en zelfs in Facebook Messenger. Afhankelijk van je doelgroep, hun gebruik van Facebook en je doelstelling kun je zo zelf kiezen uit optimale posities om aanwezig te zijn met je advertenties.
3. Remarketing
Naast het bereiken van een nieuwe doelgroep is adverteren op Facebook ook interessant om mensen te bereiken die online al eens in aanraking met je bedrijf zijn gekomen. Met remarketing kunnen namelijk advertenties ingesteld worden die vertoond worden aan personen die al eens je website bezocht hebben. Dit gebeurt op basis van cookies die op je website geplaatst worden.
4. Lookalike doelgroepen creëren
Hierbij geeft Facebook zelf een grotere doelgroep samen op basis van de specifieke kenmerken van je remarketing doelgroep. Op basis van deze kenmerken worden profielen gevonden die overeenkomsten vertonen in zaken zoals demografie, interesses en gedrag. Zo kun je een mogelijk interessante doelgroep bereiken die je eerder niet bereikte, waarbij de kans waarschijnlijk groter is dat je advertenties de gewenste interactie opleveren.
5. Adverteren op Facebook is goedkoop
Facebook is een relatief goedkoop platform om op te adverteren. Met een dagbudget van enkele euro’s is het al mogelijk om te adverteren op Facebook. Je kunt je advertenties doorlopend weergeven, maar het is ook mogelijk om een begin- en einddatum te kiezen. Wanneer je kiest voor een looptijdbudget is het bovendien zelfs mogelijk om te kiezen op welke dagen en welke momenten van de dag je advertenties weergegeven worden. Met deze mogelijkheden baken je je bestedingen duidelijk af en voorkom je dat je meer wordt gespendeerd dan dat de bedoeling was.
Wanneer je een advertentiecampagne instelt, geeft Facebook op basis van jouw doelgroepbepaling en het gekozen dagbudget een schatting van jouw bereik en de hoeveelheid interacties. (Daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken van de schattingen) Zo kun je vooraf al enigszins bepalen of je met de huidige campagne instellingen het door jou gewenste resultaat zult behalen. Je budget, de looptijd, de gedefinieerde doelgroep en het advertentiemateriaal kun je overigens op elk moment aanpassen. Je hebt dus de gehele tijd controle over alle aspecten die jouw campagne tot een succes kunnen maken.