Waarom is Facebook adverteren zo belangrijk?

Facebook is een van de meest efficiënte manieren om online te adverteren. Facebook advertenties bieden interessante nieuwe mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken, zeker als je een business-to-consumer (B2C) bedrijf hebt. Maar ook business-to-business (B2B) doeleinden kunnen op verschillende manieren worden nagestreefd op het platform.

Wat maakt adverteren op Facebook zo belangrijk en welke voordelen biedt het adverteren op dit social media platform? Wij leggen je uit waarom!

Jai Visser

1. Jouw doelgroep zit op Facebook

Eén van de belangrijkste redenen om Facebook in te zetten als online marketingkanaal is het bereik. Het kanaal creëert door alle dagelijkse bezoekers een enorm bereik. (Geef toe, wanneer heb jij voor het laatst je Facebook gecheckt?) Oftewel: een uitstekend platform om met jouw producten, diensten en promoties de juiste doelgroep te bereiken!

2. Keuze uit divers advertentiemateriaal

Facebook biedt verschillende plaatsingsmogelijkheden aan voor advertenties. De meest gekozen plaatsingsmogelijkheid is natuurlijk de vertoning van de advertentie in de newsfeed. Hierbij zien Facebook gebruikers de advertentie tussen de organische (niet-betaalde) berichten staan, in een vergelijkbare opmaak als deze berichten. Het voordeel van deze advertenties is dat ze minder snel herkenbaar zijn als content met een promotioneel doeleinde, waardoor gebruikers eerder geneigd zijn om te interacteren met de advertentie.

Naast deze plaatsing is het ook mogelijk om je advertentie te vertonen in de sidebar (de rechterkolom bij de desktopversie van Facebook), in Facebook Stories, in de Marketplace, in-stream bij video’s, binnen artikelen, tussen resultaten in de zoekfunctie en zelfs in Facebook Messenger. Afhankelijk van je doelgroep, hun gebruik van Facebook en je doelstelling kun je zo zelf kiezen uit optimale posities om aanwezig te zijn met je advertenties.

3. Remarketing

Naast het bereiken van een nieuwe doelgroep is adverteren op Facebook ook interessant om mensen te bereiken die online al eens in aanraking met je bedrijf zijn gekomen. Met remarketing kunnen namelijk advertenties ingesteld worden die vertoond worden aan personen die al eens je website bezocht hebben. Dit gebeurt op basis van cookies die op je website geplaatst worden.

4. Lookalike doelgroepen creëren

Hierbij geeft Facebook zelf een grotere doelgroep samen op basis van de specifieke kenmerken van je remarketing doelgroep. Op basis van deze kenmerken worden profielen gevonden die overeenkomsten vertonen in zaken zoals demografie, interesses en gedrag. Zo kun je een mogelijk interessante doelgroep bereiken die je eerder niet bereikte, waarbij de kans waarschijnlijk groter is dat je advertenties de gewenste interactie opleveren.

5. Adverteren op Facebook is goedkoop

Facebook is een relatief goedkoop platform om op te adverteren. Met een dagbudget van enkele euro’s is het al mogelijk om te adverteren op Facebook. Je kunt je advertenties doorlopend weergeven, maar het is ook mogelijk om een begin- en einddatum te kiezen. Wanneer je kiest voor een looptijdbudget is het bovendien zelfs mogelijk om te kiezen op welke dagen en welke momenten van de dag je advertenties weergegeven worden. Met deze mogelijkheden baken je je bestedingen duidelijk af en voorkom je dat je meer wordt gespendeerd dan dat de bedoeling was.

Wanneer je een advertentiecampagne instelt, geeft Facebook op basis van jouw doelgroepbepaling en het gekozen dagbudget een schatting van jouw bereik en de hoeveelheid interacties. (Daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken van de schattingen) Zo kun je vooraf al enigszins bepalen of je met de huidige campagne instellingen het door jou gewenste resultaat zult behalen. Je budget, de looptijd, de gedefinieerde doelgroep en het advertentiemateriaal kun je overigens op elk moment aanpassen. Je hebt dus de gehele tijd controle over alle aspecten die jouw campagne tot een succes kunnen maken.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden