Wat is A/B-testen eigenlijk?
A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een manier om pagina-elementen (of wat voor gegevenstype ook) tegen elkaar af te wegen. Dit doe je om vast te stellen welke het beste scoort als het gaat om het aantal bezoekers, bezoekersduur, aantal conversies, bouncepercentage enzovoort. Enkele voorbeelden van wat je zou kunnen testen:
Uittesten van een nieuwe landingspagina of opbouw
Testen van verschillende koppen (bij bijvoorbeeld een blog)
Experimenten met verschillende soorten CTA kleuren en teksten
Er zijn meerdere soorten A/B-testen, multivariate tests, maar de meest gangbare methode is simpelweg 50% van het verkeer doorsturen naar pagina A en 50% naar pagina B. Oftewel splittesten. Iets belangrijks om rekening mee te houden is natuurlijk wel dat je website genoeg verkeer genereert voordat je überhaupt met dit A/B-testen begint. Stephan Watts heeft hierover een artikel geschreven, wat enkele van deze aspecten behandelt en waarom je je marketingtests moet blijven herhalen.
Google Optimize
Google Optimize is een van de beste tools om te starten met A/B-testen, dit komt voornamelijk doordat het gratis is. Helaas heeft het geen directe integratie met WordPress-plugin. Wel zijn er andere plugins die je kunt gebruiken voor Google Optimize, maar daar komen we later in deze blog op terug. Google Optimize heeft een gratis versie, maar een ook een premium (Optimize 360), maar je kunt met de gewone Optimize-versie tot vijf experimenten tegelijkertijd runnen.
Stap 2: Vervolgens zul je je Google Analytics-properties moeten koppelen. Klik aan de rechterkant van het scherm op “instellingen” en vervolgens “Koppelen aan Analytics”.
Stap 3:Nu is het tijd om je Google Analytics-code te wijzigen met je Google Optimize-container-ID. Punten van aandacht zijn:
Indien Google Analytics momenteel is geïnstalleerd op je site, dan staat dat vermeld in de header van je site, vóór de </head> tag. Normaalgesproken is het geen probleem om het in de voettekst te plaatsen, maar in dit geval krijg je te maken met witte flitsen op je scherm bij het laden van de pagina als je het script niet in de header stopt. Mocht je gebruik maken van een WordPress-plugin, dan bieden de meeste je de keuze het script in of header óf voettekst te plaatsen.
Het Optimize-codefragment ziet er ongeveer zo uit: ga(‘require’, ‘GTM-XXXXXXX’); en het bevat je Optimize-container-ID.Je hoeft alleen jouw huidige Google Analytics-script aan te passen om het te kunnen gaan gebruiken. Je hoeft niet het volledige script opnieuw toe te voegen.
Indien je je Analytics-tracking script handmatig hebt geïnstalleerd, dan hoef je deze alleen maar toe te voegen, zoals hierboven in het voorbeeld. Als je een WordPress-plugin gebruikt om Google Analytics aan je site te koppelen, dan moet je nog een paar dingetjes veranderen.
Je moet eerst even kijken of je Google Analytics-WordPress-plugin Google Optimize misschien al ondersteunt of toestaat aangepaste code toe te voegen. Hieronder volgt een selectie van enkele WordPress-plugins die Google Optimize ondersteunen of je in staat stellen de code toe te voegen in hun plugin-instellingen:
Google Analytics Dashboard voor WP: Onder Integration in de plug-in-settings zie je een optie staan om je Optimize-container-ID toe te voegen.
GA Google Analytics: Biedt een mogelijkheid in de plug-in-instellingen om de Optimize-code toe te voegen.
Hieronder staat een voorbeeld hoe je het Google Analytics-dashboard gebruikt voor de WP-plug-in. Onder de TAB-toets Integration, kun je “enable Optimize tracking” en je Container-ID ingeven.