Wat is Google optimize en hoe gebruik je het?

Google optimize, misschien heb je er al een keer iets over gehoord. Het maakt niet uit wat voor site je hebt – of het nou een e-commerce website is of een affiliate-blog. Waar het wel om gaat is dat je nooit ophoudt met A/B-testen! A/B-testen is niet altijd even gemakkelijk en de kans is aanwezig dat je het ten minste een keer hebt uitgesteld. Daarom is het tijd om vandaag aan de slag te gaan met Google Optimize. En het mooiste? Het is helemaal gratis.

Jai Visser

Wat is A/B-testen eigenlijk?

A/B-testen, ook wel splittesten genoemd, is een manier om pagina-elementen (of wat voor gegevenstype ook) tegen elkaar af te wegen. Dit doe je om vast te stellen welke het beste scoort als het gaat om het aantal bezoekers, bezoekersduur, aantal conversies, bouncepercentage enzovoort. Enkele voorbeelden van wat je zou kunnen testen:

  • Uittesten van een nieuwe landingspagina of opbouw

  • Testen van verschillende koppen (bij bijvoorbeeld een blog)

  • Experimenten met verschillende soorten CTA kleuren en teksten

Er zijn meerdere soorten A/B-testen, multivariate tests, maar de meest gangbare methode is simpelweg 50% van het verkeer doorsturen naar pagina A en 50% naar pagina B. Oftewel splittesten. Iets belangrijks om rekening mee te houden is natuurlijk wel dat je website genoeg verkeer genereert voordat je überhaupt met dit A/B-testen begint. Stephan Watts heeft hierover een artikel geschreven, wat enkele van deze aspecten behandelt en waarom je je marketingtests moet blijven herhalen.

Google Optimize

Google Optimize is een van de beste tools om te starten met A/B-testen, dit komt voornamelijk doordat het gratis is. Helaas heeft het geen directe integratie met WordPress-plugin. Wel zijn er andere plugins die je kunt gebruiken voor Google Optimize, maar daar komen we later in deze blog op terug. Google Optimize heeft een gratis versie, maar een ook een premium (Optimize 360), maar je kunt met de gewone Optimize-versie tot vijf experimenten tegelijkertijd runnen.

Stap 2: Vervolgens zul je je Google Analytics-properties moeten koppelen. Klik aan de rechterkant van het scherm op “instellingen” en vervolgens “Koppelen aan Analytics”.

Stap 3:Nu is het tijd om je Google Analytics-code te wijzigen met je Google Optimize-container-ID. Punten van aandacht zijn:

  • Indien Google Analytics momenteel is geïnstalleerd op je site, dan staat dat vermeld in de header van je site, vóór de </head> tag. Normaalgesproken is het geen probleem om het in de voettekst te plaatsen, maar in dit geval krijg je te maken met witte flitsen op je scherm bij het laden van de pagina als je het script niet in de header stopt. Mocht je gebruik maken van een WordPress-plugin, dan bieden de meeste je de keuze het script in of header óf voettekst te plaatsen.

  • Het Optimize-codefragment ziet er ongeveer zo uit: ga(‘require’, ‘GTM-XXXXXXX’); en het bevat je Optimize-container-ID.Je hoeft alleen jouw huidige Google Analytics-script aan te passen om het te kunnen gaan gebruiken. Je hoeft niet het volledige script opnieuw toe te voegen.

Indien je je Analytics-tracking script handmatig hebt geïnstalleerd, dan hoef je deze alleen maar toe te voegen, zoals hierboven in het voorbeeld. Als je een WordPress-plugin gebruikt om Google Analytics aan je site te koppelen, dan moet je nog een paar dingetjes veranderen.

Je moet eerst even kijken of je Google Analytics-WordPress-plugin Google Optimize misschien al ondersteunt of toestaat aangepaste code toe te voegen. Hieronder volgt een selectie van enkele WordPress-plugins die Google Optimize ondersteunen of je in staat stellen de code toe te voegen in hun plugin-instellingen:

Hieronder staat een voorbeeld hoe je het Google Analytics-dashboard gebruikt voor de WP-plug-in. Onder de TAB-toets Integration, kun je “enable Optimize tracking” en je Container-ID ingeven.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden