We wisten eigenlijk allemaal al lang dat het eraan zat te komen. er werd namelijk al maanden, misschien wel jaren, over gespeculeerd. Maar nu is het er dan eindelijk! Whatsapp Business: Whatsapp voor bedrijven. In Nederland is het communicatiemiddel razend populair, zo blijkt wel uit cijfers van Newcom. Uit onderzoek blijkt namelijk dat in Nederland 9,8 miljoen mensen Whatsapp gebruiken, waarvan 7 miljoen dagelijks. Dat zijn natuurlijk enorme aantallen. Maar wat zijn de functionaliteiten van Whatsapp Business? Wij zochten het voor je uit!
Wat zijn de functionaliteiten van Whatsapp Business?
Maar wat kan je er nu precies extra mee, ten opzichte van de normale versie van Whatsapp. Op de website van de app ontwikkelaar worden eigenlijk 4 punten benoemd:
Bedrijfsprofiel: bedrijven kunnen een ‘bedrijfsprofiel’ aanmaken. Daarin kunnen ze nuttige informatie voor klanten invullen, zoals een adres, een e-mailadres, hun website en een korte bedrijfsomschrijving. Op die manier weten mensen die dan met je chatten gelijk wat voor bedrijf je bent.
Snelle antwoorden: dit zijn antwoorden die bedrijven vooraf op kunnen geven. Zijn er bepaalde berichten die je vaak verzendt, dan kan je die als ‘quick reply’ opslaan en telkens opnieuw gebruiken. Op die manier kun je veelgestelde vragen dus eenvoudig en razendsnel kan beantwoorden.
Automatische berichten: wanneer je niet in staat bent om te antwoorden, kun je instellen dat je een automatisch bericht verstuurt met dat je later reageert of iets dergelijks. Maar ook wanneer mensen een chat met je opstarten kun je een begroeting instellen, zodat mensen gelijk een korte beschrijving over je bedrijf krijgen
Statistieken: je kan statistieken inzien van je berichten. Zo kun je zien hoeveel berichten je verzonden hebt, hoeveel er afgeleverd zijn en hoeveel er gelezen zijn.
Is er overlap met Facebook Messenger?
In mijn ogen voegt Whatsapp Business ten opzichte van Facebook Messenger weinig toe. Bedrijven kunnen, mits zij een Facebook bedrijfspagina hebben, ook Facebook Messenger gebruiken om met hun doelgroep in contact te komen. Daar kunnen ook automatische berichten ingesteld worden en er worden ook al chatbots gebruikt op dit platform.
Het enige dat Whatsapp Business mee heeft, is het aantal gebruikers. Het is het meest gebruikte communicatieplatform van vandaag. Dus wil een bedrijf met één middel zo veel mogelijk mensen bereiken, dan is Whatsapp Business een goede oplossing. Omdat bedrijven simpelweg geen sociaal platform willen laten liggen tegenwoordig, is mijn verwachting dan ook dat veel bedrijven het gewoon gaan gebruiken. Zij willem de klanten immers op elk platform dat hun doelgroep dan ook wenst, kunnen bereiken.
Wat denk jij?