Whatsapp Business: Whatsapp voor bedrijven

Whatsapp voor bedrijven! Wat zijn de mogelijkheden?

Martijn Swolfs

We wisten eigenlijk allemaal al lang dat het eraan zat te komen. er werd namelijk al maanden, misschien wel jaren, over gespeculeerd. Maar nu is het er dan eindelijk! Whatsapp Business: Whatsapp voor bedrijven. In Nederland is het communicatiemiddel razend populair, zo blijkt wel uit cijfers van Newcom. Uit onderzoek blijkt namelijk dat in Nederland 9,8 miljoen mensen Whatsapp gebruiken, waarvan 7 miljoen dagelijks. Dat zijn natuurlijk enorme aantallen. Maar wat zijn de functionaliteiten van Whatsapp Business? Wij zochten het voor je uit!

Wat zijn de functionaliteiten van Whatsapp Business?

Maar wat kan je er nu precies extra mee, ten opzichte van de normale versie van Whatsapp. Op de website van de app ontwikkelaar worden eigenlijk 4 punten benoemd:

  1. Bedrijfsprofiel: bedrijven kunnen een ‘bedrijfsprofiel’ aanmaken. Daarin kunnen ze nuttige informatie voor klanten invullen, zoals een adres, een e-mailadres, hun website en een korte bedrijfsomschrijving. Op die manier weten mensen die dan met je chatten gelijk wat voor bedrijf je bent.

  2. Snelle antwoorden: dit zijn antwoorden die bedrijven vooraf op kunnen geven. Zijn er bepaalde berichten die je vaak verzendt, dan kan je die als ‘quick reply’ opslaan en telkens opnieuw gebruiken. Op die manier kun je veelgestelde vragen dus eenvoudig en razendsnel kan beantwoorden.

  3. Automatische berichten: wanneer je niet in staat bent om te antwoorden, kun je instellen dat je een automatisch bericht verstuurt met dat je later reageert of iets dergelijks. Maar ook wanneer mensen een chat met je opstarten kun je een begroeting instellen, zodat mensen gelijk een korte beschrijving over je bedrijf krijgen

  4. Statistieken: je kan statistieken inzien van je berichten. Zo kun je zien hoeveel berichten je verzonden hebt, hoeveel er afgeleverd zijn en hoeveel er gelezen zijn.

Is er overlap met Facebook Messenger?

In mijn ogen voegt Whatsapp Business ten opzichte van Facebook Messenger weinig toe. Bedrijven kunnen, mits zij een Facebook bedrijfspagina hebben, ook Facebook Messenger gebruiken om met hun doelgroep in contact te komen. Daar kunnen ook automatische berichten ingesteld worden en er worden ook al chatbots gebruikt op dit platform.

Het enige dat Whatsapp Business mee heeft, is het aantal gebruikers. Het is het meest gebruikte communicatieplatform van vandaag. Dus wil een bedrijf met één middel zo veel mogelijk mensen bereiken, dan is Whatsapp Business een goede oplossing. Omdat bedrijven simpelweg geen sociaal platform willen laten liggen tegenwoordig, is mijn verwachting dan ook dat veel bedrijven het gewoon gaan gebruiken. Zij willem de klanten immers op elk platform dat hun doelgroep dan ook wenst, kunnen bereiken.

Wat denk jij?

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2023 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden