5 zoekgedrag trends & gevolgen door de coronacrisis

COVID-19 heeft de wereld op zijn kop gezet. Bedrijven hebben zich razendsnel moeten aanpassen, moeten digitaliseren. Winkels moesten sluiten, mensen moesten thuiswerken, de horeca sloot… Voor online marketeers was het ook aanpassen. Opeens was alle omzet afhankelijk van online campagnes. Naast de enorme impact op verschillende aspecten van het dagelijkse leven, is het zoekgedrag ook veranderd. Wat is precies de impact geweest en wat is de toekomst voor bedrijven die het afgelopen jaar zoveel hebben geïnvesteerd in de online wereld? Is dat het allemaal waard geweest? En hoe gaan we nu verder?

Jai Visser

Search-trends sinds corona

Tijdens en na de corona is het wereldwijde zoekgedrag veranderd. Na de eerste lockdown in maart 2020 zijn er veel interessante trends ontstaan ​​en deze lijken te blijven bestaan ​​in het ‘nieuwe normaal’. Dit alles kunnen we terugzien in de grootste zoekmachine ter wereld: Google. Wij zetten de belangrijkste trends wereldwijd voor jou op een rij!

1. De consument gaat op onderzoek uit

De zoekinteresse voor op onderzoek gebaseerde termen is flink gegroeid in 2020 en blijft groeien in 2021. Vooral de zoekinteresse rondom “ideeën” en “how to” is flink gestegen. Het zoekwoord “simple ideas” en “ideas at home” zijn bijvoorbeeld met 200- tot 300% gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

Opmerkelijk is dat veel van deze zoekinteresses over de categorie Home and Garden zijn geweest. Er heeft een verandering plaatsgevonden naar huis upgraden, huis moderniseren en huis opknappen. Voor een deel is dit ook te verklaren. Heel veel mensen werkten ineens thuis en konden nergens anders naartoe. Vakantie was ook niet vanzelfsprekend. Als gevolg van deze extra vrije tijd zijn mensen meer tijd gaan besteden aan hun huis.

Bedrijven die grofvuilcontainers verhuren hebben hiervan geprofiteerd. Voor dit soort bedrijven is er een toename van maar liefst 50% geweest in het aantal orders. Dit zien we als we de data van maart en april 2019 vergelijken met dezelfde maanden in 2020. Ook laat Google Trends-data zien hoe Nederlanders vaak naar containers zochten tijdens de twee lockdowns. De trend van huizen opknappen lijkt iets af te nemen deze dagen. Ondanks dat zal thuis belangrijk blijven met de toekomstige hybride model van thuiswerken.

“People no longer go into stores for products, they go into stores for people.”

2. Online shopping & afhalen

Tijdens de lockdowns waren winkels en horeca gesloten. Mensen gingen online opzoek naar een digitaal alternatief. Voor de horeca was afhalen dan ook het alternatief. Zoekinteresse voor de zoekwoorden takeaways en deliveries steeg wereldwijd enorm. Vooral tijdens vakantieperioden waren takeaway-zoekopdrachten populair. Zo was de zoekterm “kerstmenu afhaal” eind 2020 super populair in Nederland. In 2021 ligt het gemiddelde voor dit soort zoektermen nog steeds hoger dan in 2019.

Een andere interessante ontwikkeling is het zoekgedrag naar kortingscodes. Mensen ging wereldwijd in de eerste maanden van de lockdown vaker opzoek naar kortingscodes. Dit kan ook een gevolg zijn geweest van het feit dat veel winkels een “corona-korting” gaven, omdat ze niet volledig open konden zijn of de service konden bieden die ze normaliter leverden.

3. Lokaal wordt belangrijk

Er is ook een grotere interesse in de lokale bedrijven ontstaan. Tijdens de eerste lockdown ging er vooral veel aandacht uit naar acties zoals “ondersteun de lokale bedrijven” of “#supportyourlocalbusiness”. Maar een blijvend effect is toch wel te zien als we kijken naar de zoekinteresse van de zoekterm “near me.” Als je niet ver weg kan of mag, dan zoek je bijvoorbeeld maar naar de “best burger near me,” een zoekterm die steeg met 150%. Is de burger bevallen? Dan kan het zomaar eens zijn dat je daar in 2021 vaker gaat eten. Ook in Nederland zagen we de zoekinteresse voor eten in de buurt flink stijgen.

4. Alle sectoren werden gedigitaliseerd

In verschillende sectoren, zeker de sectoren die noodgedwongen moesten sluiten, heeft er een duidelijke verplaatsing plaatsgevonden naar digitaal. In de horeca is er, zoals al bij trend #2 is beschreven, een grote shift naar afhalen en bezorgen.

Naast de horeca hebben ook modezaken hun deuren moeten sluiten. Maar omdat iedereen thuis zat, kon je lekker in je comfortabele pak werken. De modewinkels hebben daarop gereageerd met loungewear. Via Google Trends hebben we dan ook de zoekinteresse van “smart casual” met “loungewear” vergeleken. Tijdens de Retail Summit 2021 van Google speculeerde Scott Galloway (marketinggoeroe en professor) dat deze trend misschien ook wel zal leiden naar een daling in verkopen in de beauty-sector.

5. Van cheap naar the best

Een laatste interessante ontwikkeling is de verschuiving van de zoekterm “cheap” naar “best”. Deze trend was al een beetje op gang pre-corona, maar met de coronacrisis is de zoekinteresse veranderd. In plaats van het goedkoopste, willen we het beste. Volgens Google is er elk jaar een stijging van 60% in zoekopdrachten voor de “best affordable” items.

Hoe gaan we verder?

De impact is duidelijk, er zijn veel nieuwe trends waar online marketeers rekening mee moeten houden. Gezien de veranderingen in zoekgedrag is het belangrijk om voorbereid te zijn op de toekomst. Moeten bedrijven hun (online) marketingstrategie aanpassen? Wij denken van wel.

Bekijk hier onze andere blogs

Websites

Het belang van een goed en professioneel webdesign

Een website is hét visitekaartje van jouw bedrijf, maar waarom zou je het daarbij laten? Een website kan maandelijks duizenden potentiële klanten...

Algemeen, Websites

Chrome zonder browser cookies vanaf 2024

Google Privacy Sanbox Cookies, we kennen ze allemaal wel. Ze worden gebruikt om ons surfgedrag te volgen en Google gebruikt die informatie om relev...

SEO, Websites

Wat is een CDN en hoe werkt het?

Hoe werkt een CDN? Wanneer een gebruiker een webpagina of andere online-inhoud opvraagt, gaat het CDN na welke van zijn servers het dichtst bij de ...

Algemeen

Webflow VS WordPress: Alles wat jij moet weten!

Wat is Webflow? Webflow is een krachtig webdesign platform waarmee ontwerpers responsieve websites kunnen maken. Doordat Webflow gebruik maakt van ...

Websites

Waarom is een recruitment website zo belangrijk?

Wat is een recruitment website? Onder recruitment websites verstaan we websites die niet gericht zijn op het verkopen van je producten of dien...

Algemeen, Social Media

LinkedIn Live Audio Events, wat is het?

Ontwikkelingen rondom live audio Als je kijkt naar de ontwikkelingen rondom live audio op social media, dan is de introductie van LinkedIn Audio Ev...

Algemeen

5 tips om op te vallen in een inbox

1. Gebruik een persoonlijk afzender Met een persoonlijke afzender geef je de ontvangers het gevoel dat ze met jou als individu in gesprek zijn. Hie...

Algemeen, Websites

Waarom is een Chatbot een must voor jouw website?

Waarom een Chatbot? Chatbots worden vaak gebruikt om twee redenen:Om de customer experience van klanten te verbeteren. Chatbots zijn een live chat ...

Algemeen, SEO

Hoe gebruik je Google Search Console?

Wat is Google Search Console precies? Met Google Search Console kun je gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid van jouw website in de...

Gaan we de uitdaging aan samen?

Ben jij benieuwd of we de uitdaging aan zouden kunnen? Plan dan geheel vrijblijvend een kennismaking in of neem contact met ons op!

© E-wolve 2024 - Alle rechten voorbehouden | Privacy Policy | Algemene voorwaarden