Search-trends sinds corona
Tijdens en na de corona is het wereldwijde zoekgedrag veranderd. Na de eerste lockdown in maart 2020 zijn er veel interessante trends ontstaan en deze lijken te blijven bestaan in het ‘nieuwe normaal’. Dit alles kunnen we terugzien in de grootste zoekmachine ter wereld: Google. Wij zetten de belangrijkste trends wereldwijd voor jou op een rij!
1. De consument gaat op onderzoek uit
De zoekinteresse voor op onderzoek gebaseerde termen is flink gegroeid in 2020 en blijft groeien in 2021. Vooral de zoekinteresse rondom “ideeën” en “how to” is flink gestegen. Het zoekwoord “simple ideas” en “ideas at home” zijn bijvoorbeeld met 200- tot 300% gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.
Opmerkelijk is dat veel van deze zoekinteresses over de categorie Home and Garden zijn geweest. Er heeft een verandering plaatsgevonden naar huis upgraden, huis moderniseren en huis opknappen. Voor een deel is dit ook te verklaren. Heel veel mensen werkten ineens thuis en konden nergens anders naartoe. Vakantie was ook niet vanzelfsprekend. Als gevolg van deze extra vrije tijd zijn mensen meer tijd gaan besteden aan hun huis.
Bedrijven die grofvuilcontainers verhuren hebben hiervan geprofiteerd. Voor dit soort bedrijven is er een toename van maar liefst 50% geweest in het aantal orders. Dit zien we als we de data van maart en april 2019 vergelijken met dezelfde maanden in 2020. Ook laat Google Trends-data zien hoe Nederlanders vaak naar containers zochten tijdens de twee lockdowns. De trend van huizen opknappen lijkt iets af te nemen deze dagen. Ondanks dat zal thuis belangrijk blijven met de toekomstige hybride model van thuiswerken.
“People no longer go into stores for products, they go into stores for people.”
2. Online shopping & afhalen
Tijdens de lockdowns waren winkels en horeca gesloten. Mensen gingen online opzoek naar een digitaal alternatief. Voor de horeca was afhalen dan ook het alternatief. Zoekinteresse voor de zoekwoorden takeaways en deliveries steeg wereldwijd enorm. Vooral tijdens vakantieperioden waren takeaway-zoekopdrachten populair. Zo was de zoekterm “kerstmenu afhaal” eind 2020 super populair in Nederland. In 2021 ligt het gemiddelde voor dit soort zoektermen nog steeds hoger dan in 2019.
Een andere interessante ontwikkeling is het zoekgedrag naar kortingscodes. Mensen ging wereldwijd in de eerste maanden van de lockdown vaker opzoek naar kortingscodes. Dit kan ook een gevolg zijn geweest van het feit dat veel winkels een “corona-korting” gaven, omdat ze niet volledig open konden zijn of de service konden bieden die ze normaliter leverden.
3. Lokaal wordt belangrijk
Er is ook een grotere interesse in de lokale bedrijven ontstaan. Tijdens de eerste lockdown ging er vooral veel aandacht uit naar acties zoals “ondersteun de lokale bedrijven” of “#supportyourlocalbusiness”. Maar een blijvend effect is toch wel te zien als we kijken naar de zoekinteresse van de zoekterm “near me.” Als je niet ver weg kan of mag, dan zoek je bijvoorbeeld maar naar de “best burger near me,” een zoekterm die steeg met 150%. Is de burger bevallen? Dan kan het zomaar eens zijn dat je daar in 2021 vaker gaat eten. Ook in Nederland zagen we de zoekinteresse voor eten in de buurt flink stijgen.
4. Alle sectoren werden gedigitaliseerd
In verschillende sectoren, zeker de sectoren die noodgedwongen moesten sluiten, heeft er een duidelijke verplaatsing plaatsgevonden naar digitaal. In de horeca is er, zoals al bij trend #2 is beschreven, een grote shift naar afhalen en bezorgen.
Naast de horeca hebben ook modezaken hun deuren moeten sluiten. Maar omdat iedereen thuis zat, kon je lekker in je comfortabele pak werken. De modewinkels hebben daarop gereageerd met loungewear. Via Google Trends hebben we dan ook de zoekinteresse van “smart casual” met “loungewear” vergeleken. Tijdens de Retail Summit 2021 van Google speculeerde Scott Galloway (marketinggoeroe en professor) dat deze trend misschien ook wel zal leiden naar een daling in verkopen in de beauty-sector.
5. Van cheap naar the best
Een laatste interessante ontwikkeling is de verschuiving van de zoekterm “cheap” naar “best”. Deze trend was al een beetje op gang pre-corona, maar met de coronacrisis is de zoekinteresse veranderd. In plaats van het goedkoopste, willen we het beste. Volgens Google is er elk jaar een stijging van 60% in zoekopdrachten voor de “best affordable” items.
Hoe gaan we verder?
De impact is duidelijk, er zijn veel nieuwe trends waar online marketeers rekening mee moeten houden. Gezien de veranderingen in zoekgedrag is het belangrijk om voorbereid te zijn op de toekomst. Moeten bedrijven hun (online) marketingstrategie aanpassen? Wij denken van wel.